جوانان در سراسر جهان به موفقیت‌های عظیمی دست یافته‌اند و با اختراعات و اکتشافات خود تا حد زیادی باعث دگرگونی ساختار زندگی در قرن ۲۱ گشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تاکنون نام بسیاری از مخترعان نامی و اختراعات آنها که زندگی را برای بشر آسان کرده‌اند شنیده‌ایم اما کمتر کسی درباره مخترعین جوانی که هم اکنون با اختراعات خود در حال تغییر این دنیا هستند، شنیده است. در این خبر قصد داریم ۷ فرد جوان که مجله تایم به معرفی آنها پرداخته را مرور کنیم.

"ارین اسمیت"

در سال ۲۰۱۶ هنگامیکه "ارین اسمیت" (Erin Smith) فیلمی از بازیگر مطرح کانادایی آمریکایی "مایکل جی فاکس" را مشاهده می‌کرد متوجه شد وقتی که این بازیگر می‌خندد، لبخندش کمی متفاوت و همانند دیگر افراد نیست که این به آن دلیل بود که فاکس به بیماری پارکینسون مبتلا بود که علائم اولیه پارکینسون ( facial masking) نامیده می‌شود. اسمیت برای درک بهتر این موضوع تصمیم به انجام آزمایشی گرفت. او از ۱۵ نفر از ساکنان یک خانه سالمندان در حین تماشای آگهی‌های تبلیغاتی مسابقه سوپربول فیلم گرفت ، سپس با استفاده از یک نرم افزار تشخیص چهره حالات صورت آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. پس از مشاهده نتایج ، بنیاد مایکل جی فاکس هزینه یک مطالعه جدی‌تر در این باره را تامین کرد که طی آن حدود ۵۰۰ بیمار حضور داشتند و طی آن اسمیت توانست ابزار هوش مصنوعی خود موسوم به FacePrint را توسعه دهد.

FacePrint یک ابزار هوش مصنوعی است که فیلم‌های گرفته شده را به منظور  شناسایی علائم پارکینسون تجزیه و تحلیل می‌کند. اسمیت در حال حاضر  ۲۲ ساله است و در دانشگاه استنفورد در رشته علوم اعصاب و علوم کامپیوتر تحصیل می‌کند و با دانشکده پزشکی این دانشگاه نیز همکاری می‌کند تا بتواند ابزار خود را ارتقا دهد و آنرا به حدی برساند که بتواند بیماری پارکینسون را قبل از آزمایشات معمول تشخیص دهد.

"فیون فریرا"

از آنجاکه "فیون فریرا" (Fionn Ferreira) از کودکی در نزدیکی اقیانوسی در غرب کورک ایرلند بزرگ شده، بنابراین وی همیشه عاشق دریا بوده است.

او علاقه زیادی به قایق سواری دارد و در اکثر موارد نیز  وی برای پاکسازی ساحل داوطلب می‌شود. فریرا ۲۰ ساله در گفتگو با مجله تایم گفت: از زمان کودکی عاشق علم بوده‌ام.در سال ۲۰۱۷ او از علاقه و اشتیاق خود به علم و پاکسازی محیط زیست برای کشف راهی برای استخراج میکروپلاستیک‌ها از آب استفاده کرد. روشی که او کشف کرد او را برنده Google Science Fair سال ۲۰۱۹ کرد.

او از مایع مغناطیسی به نام فروسیال برای رسیدن به هدف خود استفاده کرد. هنگامیکه این ماده به آب افزوده می‌شود به میکروپلاستیک‌ها می‌چسبد و سپس از آهن ربا می‌توان برای حذف فروسیال به همراه بیش از ۸۵ درصد میکروپلاستیک‌ها از آب استفاده کرد. فریرا دسترسی به آزمایشگاه نداشت بنابراین بیشتر تجهیزات مورد نیاز برای آزمایش روش خود را در خانه ساخت. در حال حاضر ، فریرا دانشجوی دانشگاه خرونینگن هلند است. او قصد دارد پس از فارغ التحصیلی نیز به تحقیقات خود ادامه دهد.

"گیتانجالی رائو"

"گیتانجالی رائو"(Gitanjali Rao) یک دانش آموز ۱۵ ساله است. وی جوان‌ترین دانشمند ایالت کلرادو آمریکا است. خانواده او سهم عظیمی در پیشرفت علمی وی دارند و همیشه از او حمایت می‌کنند. او در مدرسه STEM School Highlands Ranch آمریکا به تحصیل می‌پردازد. وی علاقه دارد در آینده در رشته ژنتیک و همه‌گیرشناسی "مؤسسه فناوری ماساچوست" تحصیل کند.

"گیتانجالی رائو" در سال ۲۰۱۷ موفق به دریافت جایزه "چالش جوانترین دانشمند"(Young Scientist Challenge) و جایزه نقدی به مبلغ ۲۵ هزار دلار برای دستگاه تشخیص سرب شد. دستگاه مذکور با کمک یک برنامه تلفن همراه، قادر به تشخیص سرب در آب است. ایده این اختراع زمانی که اخبار مربوط به "بحران آب شهر فلینت" را مشاهده می‌کرد، به ذهن او خطور کرد.  وی همچنین در سپتامبر سال ۲۰۱۸ موفق به دریافت جایزه "سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا"(Environmental Protection Agency) شد. پایگاه خبری "گیزمودو" نیز در آن سال وی را به عنوان "تنها فرد قهرمان ساکن زمین"(most heroic earthlings) معرفی کرد. رائو ایده خود را در کنفرانس"۲۰۱۸ MAKERS" ارائه کرد و در آن کنفرانس نیز موفق به دریافت جایزه ۲۵ هزار دلاری شد.

"زوچیتل گادالوپ کروز لوپز"

"زوچیتل گادالوپ کروز لوپز " (Xóchitl Guadalupe Cruz López) هنگامی که ۸ ساله بود ، در خانه‌ای زندگی می‌کرد که اغلب به آب گرم دسترسی نداشتند. همین امر در مورد بسیاری دیگر از افراد ساکنان سان کریستوبال د لاس کاساس صادق بود. کروزلوپز در این باره به مجله تایم گفت: مردم اینجا با آب سرد حمام می‌کنند و به همین دلیل بسیاری از آنها به بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند. من می خواستم برای حل این مشکل کاری کنم. او که هدفش انجام کاری برای حل این مشکل بود، Warm Bat را ایجاد کرد. Warm Bath یک آبگرمکن مبتنی بر انرژی خورشیدی است که از اجسام بازیافتی مانند بطری‌های آب، قطعات و لوله‌های پلاستیکی تهیه شده است . هزینه تهیه این ابزار ۳۰ دلار شد. زوچیتل با کمک محققان دانشگاه مستقل ملی مکزیک این ابزار را توسعه داده است. در سال ۲۰۱۸ ، او تبدیل به اولین کودکی شد که موفق به دریافت جایزه موسسه شناخت علوم هسته‌ای برای زنان این دانشگاه شده است.

"شوبهام بانرجی"

مانند هر نوجوان دیگری "شوبهام بانرجی" (Shubham Banerjee) نیز علاقه زیادی به لگو دارد اما او از لگو برای ساخت فضاپیما استفاده نکرده است بلکه از آن برای توسعه راه حلی برای کمک به افراد کم بینا استفاده کرده است. بانرجی از آجرهای پلاستیکی برای توسعه راهی برای حل مشکل افراد کم بینا (فقدان چاپگرهای بریل قابل دسترس) استفاده کرده است.

شوبهام در هاسلت بلژیک متولد شد و در ۴ سالگی به همراه خانواده‌اش به کالیفرنیا نقل مکان کرد. در سن ۱۲ سالگی، شوبهام از مواد موجود در کیت رباتیک لگو Mindstorms EV۳ خود برای ایجاد اولین چاپگر بریل قابل حمل و منبع باز استفاده کرد.

پس از کسب اولین جایزه در یک نمایشگاه علمی ، شوبهام به همراه والدین خود شرکت Braigo Labs را تأسیس کرد. نمونه اولیه پیشرفته‌تر و غیر لگو چاپگر در اواخر همان سال با همکاری Intel Capital و سایر سرمایه گذاران ایجاد شد. او اکنون دانشجوی دانشگاه کالیفرنیا برکلی است و بر روی درس خود در حوزه اقتصاد و مهندسی متمرکز است.

"نیل دشموک"

"نیل دشموک" (Neil Deshmukh) در سن ۱۴ سالگی برای دور نگه داشتن برادر کوچکش از اتاقش و دور از کنسول دستی نینتندو دی‌اس (Nintendo DS) خود دستگاهی ساخت که می‌توانست تفاوت چهره او و برادرش را تشخیص دهد و بر این اساس قفل در را باز کند. نیل ۱۸ ساله در پنسیلوانیا زندگی می‌کند و تاکنون موفق به توسعه دو برنامه شده است. او برنامه PlantumAI را توسعه داده است. این برنامه از برخی داده‌های جمع آوری شده برای کمک به کشاورزان در سراسر جهان برای تشخیص انواع بیماری‌های گیاهان استفاده می‌کند. او همچنین برنامه VocalEyes را نیز ایجاد کرده است. این برنامه با توصیف صوتی عکس‌های گرفته شده توسط تلفن هوشمند ، به افراد نابینا یا کم بینا کمک می‌کند تا بتوانند آن شی را تشخیص دهند.

"ریا کارومانچی"

هنگامیکه "ریا کارومانچی" (Riya Karumanchi) ۱۴ ساله بود زنی را دید که از عصای سفید برای حرکت استفاده می‌کرد اما او متعجب شد که این زن با وجود عصا هم در پیدا کردن مسیر مورد نظرش با مشکل مواجه بود.کارومانچی ۱۸ ساله که جوانی مشتاق علم و کنجکاو بود تصمیم به توسعه یک عصای هوشمند گرفت که از فناوری خاص برخوردار باشد.بنابراین او موفق به ابزاری به نام SmartCane شد.این عصا هنگام مشاهده موانع مختلف و سطوح مرطوب و خیس شروع به هشدار دادن و ارتعاش می‌کند و از آنجا که مجهز به جی پی اس نیز هست می‌تواند با کمک ارتعاش و صدا در مسیریابی کمک شایانی به افراد نابینا کند.