صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه طی دو سال رشد چشمگیری داشتند و تعداد آنها از 6 صندوق در سال 98 به 16 رسید تا امیدی برای توسعه تامین مالی کسب و کارهای نوپا باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی از بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری به عنوان ابزاری نوین برای تامین مالی نقش‌آفرینی می‌کنند. این صندوق ها برای توسعه و انجام پروژه‌های فناورانه و دانش‌بنیان عموم مردم را به سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنند.

سال 95 بود که نخستین صندوق در این حوزه فعالیت خود را آغاز کرد و با حمایت معاونت علمی و فناوری گسترش خوبی را در این سال‌ها تجربه کردند. به گونه ای که پس از سه سال یعنی در سال 98 تعداد آنها به 6 صندوق سرمایه گذاری رسید. این صندوق ها با مجموع سرمایه هزار و 550 میلیارد ریال که 878 میلیارد ریال آن تادیه شد، پذیره نویسی شدند.

اما این صندوق ها از سال 98 تاکنون رشد چشمگیری را تجربه کردند. معاونت علمی و فناوری برای اصلاح ساختارها در سال 98 دست به کار شد و با این تغییرات امکان مشارکت برای مستقیم و غیرمستقیم نهادهای مالی از جمله صندوق فراصندوق ستارگان و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز فراهم شد.

نتیجه این تغییرات خبر خوشی برای فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری داشت؛ آن هم افزایش تعداد صندوق‌ها به 16 با سرمایه 20 هزار میلیارد ریال. پس سرمایه صندوق ها در دو سال رشد بیش از 12 برابری را تجربه کرد. این صندوق ها در 34 طرح سرمایه گذاری کرده‌اند.

کسب و کارهای نوپا و کسب و کارهای کوچک و متوسط می توانند از سرمایه این صندوق ها استفاده کنند و محصول ایران ساخت و فناورانه خود را توسعه دهند. این نوع سرمایه گذاری بازده و ریسک بالایی دارند. زیرا این کسب و کارها در ابتدای کار رشد خوبی خواهند داشت اما به همان نسبت نیز ممکن است پروژه دچار شکست شود. البته صندوق ها با سرمایه گذاری روی چندین پروژه فناورانه این ریسک را مدیریت و کنترل می کنند.

پس صندوق ها سبدی متنوع از دارایی ها را ایجاد می کنند که تامین مالی پروژه های فناورانه را انجام می دهند و افزایش آنها تامین مالی بیشتری را برای کسب و کارهای نوپا به همراه دارد. پس آنها یکی از موثرترین ابزارها برای تجاریسازی محصولات هستند.

البته علاوه بر 16 صندوق ایجاد شده، تعداد 5 صندوق با سرمایه 25.500 میلیارد ریال موافقت اصولی خود را از سازمان بورس اخذ کرده‌اند و مراحل پذیره نویسی را طی می کنند. در صورت تایید آنها تعداد صندوق ها به 21  با سرمایه ۴۶.۲۵۰میلیارد ریال می رسد که جهش قابل توجهی است.