یک شرکت دانش بنیان سامانه ای سازمانی طراحی کرده است که گردش کار داخلی سازمان ها را مدیریت می کند. این سامانه در اختیار شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ قرار داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکت ها از طریق این سامانه دانش بنیان، می توانند فرآیندهای درونی سازمان خود را پیاده سازی و اجرایی و از طریق سامانه، گزارش نیز دریافت کنند.

امیررضا مرتضوی مدیرعامل شرکت ماهران یکتا که این سامانه مدیریتی را طراحی کرده، در این باره باره توضیح داد: امروز از این سامانه در وزارت علوم، پارک های علم و فناوری، پالایشگاه اصفهان، ذوب آهن اصفهان و حدود 40 کارخانه دیگر استفاده می شود و این تمایل به استفاده از سامانه ما به علت چابک بودن و مزیت های متعدد آن است. این سامانه این قابلیت را دارد تا متناسب با ساختار هر مجموعه راه اندازی و مدیریت شود.

بواسطه طراحی این سامانه 12 فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است و در هر سازمان که از این نرم افزار استفاده می کنند، 4 نفر مشغول به کار می شوند. این سامانه جامع سازمانی توانسته است با 430 ویژگی که دارد تمامی خواسته های سازمان ها را برآورده کند. این محصول در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به عنوان یک محصول دانش بنیان نمونه رونمایی شد.

این سامانه این برتری را نسبت به نمونه های خارجی دارد که بومی سازی شده است و نیازهای شرکت های ایرانی را می تواند برطرف کند. همچنین قیمت محصولات خارجی نسبت به این محصول قیمتی در حدود 50 برابر بیشتر دارد. از سوی دیگر، نرم افزاهای خارجی به علت وضع تحریم ها از ارائه خدمات پشتیبانی محروم هستند اما در داخل کشور می شود خدمات پشتیبانی در نقاط مختلف دریافت کرد. این نرم افزار دانش بنیان ایرانی، یک نرم افزار زیرساختی است که می توان ویژگی های آن را نیز گسترش داد.

اما نرم افزار تشخیص چهره در انبارها برای تحویل کالا به مسئول مربوطه از جمله ویژگی های جدیدی است که در این سامانه طراحی شده است و در کارخانه ها نیز بسیار کاربرد دارد. هشدارهای حرارتی و تغییر وضعیت در حالت های مختلف نیز در سامانه جامع موجود است و شرکت ها می توانند از این توانایی ها استفاده کنند. این توانایی در نمونه خارجی وجود ندارد اما امروز می توان در داخل ایران از آن استفاده کرد.

مرتضوی در خصوص صرفه جویی ارزی بواسطه طراحی این نرم افزار گفت: یکی از کارخانجات در سال های گذشته بیش از یک میلیون دلار هزینه صرف کرد تا سامانه ای خارجی نظیر سامانه ما را در کارخانه خود راه اندازی کند اما این عملیات بهسازی ناموفق بود و پس از شکست در این حوزه از نرم افزار ما که متناسب با ساختار این کارخانه بود استفاده کرد و تقریبا می توان گفت این عدد قابل توجه در هر سازمان می تواند صرفه جویی ارزی صورت گیرد.

این فعال عرصه شرکت های دانش بنیان همچنین بیان کرد: آن چه ما تولید کرده ایم، نرم افزار سازمانی است و مشخصا مهم ترین مشتریان ما، سازمان های دولتی هستند. در همین راستا امید است تا سازمان های دولتی به سمتی حرکت کنند تا از نرم افزارهای داخلی استفاده کنند تا هم ضریب کارآیی سامانه آن ها ارتقا یابد و هم در توسعه فعالیت های شرکت های دانش بنیان سهم داشته باشند.

وی افزود: امروز شرکت دانش بنیان ماهران یکتا داده نیاز به کمک مالی ندارد اما انتظار می رود که کمک های معنوی به مجموعه ما شود. دیده شدن و فرصت دادن به مجموعه ما می تواند آن کمکی باشد که منجر به توسعه فعالیت ها می شود.

در گذشته سامانه الکترونیک دستگاه قضایی استرالیا توسط شرکت ماهران یکتا، طراحی و راه اندازی شده است. امروز در کشور استرالیا، هر شهروندی که قصد شکایت داشته باشد، باید از طریق این سامانه ایران ساخت، شکایت خود را ثبت کند تا دستگاه قضایی استرالیا به آن رسیدگی کند. اما به علت تحریم ها فعالیت های این شرکت در خارج از کشور با محدودیت مواجه و سبب شد تا بیشتر تمرکز خود را معطوف به داخل کشور کند.