ادغام و همگرایی فناوری‌‌ها به ظهور نوآوری‌های جدید در حوزه انرژی منجر شده است و منابع انرژی نو با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه می‌یابند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر مانند بادهای دریایی و فناوری‌های ذخیره‌سازی باتری های یون لیتیوم روز به روز پیشرفت می‌کنند.توسعه فناوری استحصال و ذخیره این فناوری‌ها به بلوغ و توسعه فناوری‌ سوخت‌های کم‌کربن کمک می‌کند. روندی که به مرور می‌تواند حذف سوخت‌های فسیلی را محقق کند. در ادامه، 6 حوزه‌ای که در توسعه فناوری انرژی‌های نو و تجدیدپذیر تحول‌آفرینی می‌کند معرفی شده است:

 

1. ذخیره‌سازهای انرژی

کمک به توسعه فناوری‌های باتری، تکمیل زنجیره تامین تجهیزات ذخیره‌ساز انرژی که به طور دائمی با اختلالات ناشی از محدودیت عرضه مواد معدنی دست و پنجه نرم می‌کند، یکی از چالش‌هایی است که شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق می‌توانند به حل آن کمک کنند. توسعه زنجیره تامین و تولید باتری برای برآوردن تقاضای انفجاری بازار می‌تواند حجم گسترده‌ای از ساختمان‌ها، صنایع و زیرساخت‌ها را تحول ببخشند.

البته برای حل چالش های طولانی مدت مانند تغییر زیرساخت‌ها، تفاوت‌های اقلیمی و تامین گسترده کمبود انرژی‌های تجدیدپذیر به پیشرفت های اساسی‌تری نیاز باشد.

 

2. استفاده از دریا برای استحصال انرژی‌های نو

با توجه به ظرفیت منحصر به فرد دریا در تامین انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی‌های بادی و خورشیدی خورشیدی با استفاده از شناورهای دریایی می‌تواند تحولی در صنعت انرژی‌های نو ایجاد کند؛ چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران برای توسعه بازار این محصولات بر روی آن‌ها تمرکز کرده‌اند.

 

3. جبران‌کننده‌های ایستا

اگرچه ممکن است تا به امروز توجه چندانی به این فناوری صورت نگرفته باشد، اما جبران کننده های ایستا یک فناوری کارآمد است که می‌تواند به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه‌های توزیع انرژی و جبران کمبودها کمک کند.

وظیفه جبران‌کننده‌ها این است که با استفاده از فرآیندی چرخشی که قبلاً توسط توربین‌های حرارتی تأمین می شد به حفظ فرکانس ثابت در سراسر شبکه برق کمک کنند.

 

4. استحصال انرژی از سواحل

توسعه فناوری استحصال انرژی‌ از سواحل، فناوری نوپایی است که برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال توسعه آن هستند و می‌تواند به عنوان یکی از ظرفیت‌های تحول‌آفرین در بازارهای آینده شناخته شود.

توسعه فناوری کابل‌های فشار قوی پویا که بتواند این انرژی را نمنتقل کند یکی از چالش‌‌های دیگر در توسعه فناوری در این حوزه به شمار می‌رود و برای انتقال ولتاژ 275 کیلوولت به بالا، شرکت‌هایی اکنون برای حل این مشکل تلاش می کنند.

 

5. راکتورهای نمک مذاب

فراتر از بحث در مورد میزان واجد شرایط بودن هسته‌ای به عنوان منبع انرژی پاک، توسعه دهندگان و حامیان این فناوری معتقدند راکتور نمک مذاب ، می‌تواند الکتریسیته بدون کربن را با خطرات تابشی کمتری نسبت به راکتورهای هسته‌ای سنتی تأمین کند. گام‌های زیادی تا توسعه و تجاری‌سازی این فناوری وجود دارد و این شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های نوآور هستند که می‌توانند از این حوزه توسعه فناوری را محقق کنند.

 

6. هیدروژن سبز

هیدروژن به عنوان یک منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر به سرعت از رده در یک فناوری حال ظهور به تثبیت شده در حال حرکت است. کشورهای مختلفی در سراسر جهان در حال توسعه و تثبیت جایگاه خود به عنوان توسعه دهنده این فناوری هستند و این حوزه را بزرگ‌ترین گام در زمینه انرژی می‌دانند.

ظرفیت هیدروژن سبز به قدری است که می‌تواند به مقیاس صنایع نفت و گاز برسد، اما با انتشار بسیار کم و ارزش قابل توجه به عنوان منبع انرژی، پتانسیل کافی برای کمک به کربن زدایی فرآیندهای صنعتی، گرمایش گاز و حمل و نقل سنگین را دارد.

 

توسعه فناوری انرژی‌های نو

در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه‌ انرژی‌های نو، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه را برای توسعه این فناوری در کشور هموار می‌کنند. بومی‌سازی تجهیزات و استفاده از ان در زیرساخت‌های کشور از مهم‌ترین اهدافی است که در این حوزه دنبال می‌شود.