مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری برای توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه صادرات خدمات گوناگونی را ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  خدمت توسط این مرکز به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ارائه می‌شود تا بتوانند بازارهای جدیدی برای محصولات خلاق و فناورانه خود بیابند. دستورالعمل منتورینگ، دستورالعمل آموزش‌های بازرگانی و صادرات، دستورالعمل آموزش زبان‌های خارجی، دستورالعمل ابزارهای تبلیغاتی بین‌المللی و اطلاع‌رسانی، دستورالعمل اخذ گواهینامه‌ها و مجوزهای بین‌المللی و دستورالعمل ثبت محصولات تعدادی از این خدمات هستند.

البته این مرکز با ارائه خدمات دیگری مانند داروها و علائم تجاری، دستورالعمل عضویت در مجامع تجاری خارجی، دستورالعمل تحقیق بازار، دستورالعمل فعالیت‌های بازاریابی خارجی، دستورالعمل حضور مستقل در نمایشگاه‌های خارجی، دستورالعمل حضور در پاویون ملی ایران در نمایشگاه‌های خارجی و دستورالعمل نشست‌های تجاری- فناوری در سطح بین‌المللی نیز در مسیر توانمندسازی شرکت ها گام برداشته است.

خدمات دیگر مرکز نیز شامل دستورالعمل پذیرش هیات‌های تجاری-فناوری، دستورالعمل شرکت در مناقصات بین‌المللی،دستورالعمل ارسال نمونه محصول شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، دستورالعمل حمایت از عضویت در مراکز شتابدهی و نوآوری داخل و خارج از کشور، دستورالعمل حمایت از ایجاد زیرساخت و اجرای پروژه پایلوت درکشور هدف صادراتی، دستورالعمل واسطه‌های صادراتی، دستورالعمل مشاوره قراردادهای تبادل فناوری،دستورالعمل خدمات تخصصی همکاری فناوری بین‌المللی می‌شود.

بنابراین سبدی متنوع از خدمات در حوزه های مختلف به شرکت ها ارائه می شود تا اگر در هر حوزه ای با چالشی مواجه شدند آن را رفع کنند. البته هر یک از این خدمات خود شامل سرفصل هایی است.

به عنوان مثال در مشاوره صادرات سرفصل هایی مانند استراتژی صادرات، بازرگانی بین الملل، فرآیندهای صادرات، نقل و انتقال ارزی، حقوق تبادل فناوری، تحلیل پتنت، اخذ مجوزهای بین المللی، قیمت گذاری و تحقیقات بازار، مشاوره ارائه می شود.

تمام این حمایت ها برای گسترش بازارهای صادراتی محصولات ایران‌ساخت است تا با استفاده از این خدمات شرکت‌ها خود توانمند شوند و بتوانند محصول خود را فراتر از مرزهای کشور معرفی کنند.

هر یک از خدماتی که این مرکز برای توانمندسازی صادراتی شرکت های دانش بنیان و خلاق ارائه می دهد؛ یک پیش نیاز مهم برای ورود به بازارهای جهانی است. خدماتی که با کمترین هزینه ارائه می شود و شرکت ها می توانند به راحتی از آن بهره مند شوند.

نحوه و میزان حمایت و گردش‌کار دریافت خدمات و بهره‌مندی از دستورالعمل‌های مربوطه به تفکیک در آئین‌ نامه درج شده است. متقاضی می‌تواند برای دریافت روال اجرایی و ثبت درخواست به پایگاه اینترنتی www.farhang.isti.ir مراجعه کنند.