طراحی و ساخت نرم افزارهای آموزشی در راستای آسان سازی آموزش در مجموعه های دانش بنیان اتفاق مهمی است که می تواند در رویه آموزش های نوین بسیار کارآمد باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، هاشم امیری مدیرعامل شرکت دانش بنیان سایه خورشید بدر کرمانشاه درباره تولید این محصول توضیح داد: صفحه مجازی لمسی یکی از تولیدات دانش بنیان مجموعه ماست که می توانست تمامی سطوح را جهت آموزش بهتر به شکل لمسی بدل کند. کاربرد این فناوری در هوشمندسازی آموزش و مدارس است.

تبدیل تخته آموزشی قدیمی مدارس به یک صفحه لمسی مجازی، مهم ترین کارکرد این سیستم است.

از سوی دیگر می توان با نمایش تصویر ویدئویی، با بکارگیری این نرم افزار، همچون نشانگر کامپیوتر بر روی تصویر فعالیت های مختلف انجام داد.

این شرکت توانسته است در مجموع به واسطه فعالیت های دانش بنیانی در این زمینه، 8 فرصت شغلی مستقیم و 30 فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کند.

نمونه خارجی صفحه مجازی که در این شرکت، طراحی و تولید شده است، دو برابر قیمت دارد. علاوه بر مزیت ارزان تر بودن، استفاده آسان و بومی سازی این محصول نیز کمک کرده است تا بتوان از آن به آسانی در مدارس استفاده کرد.

محیط این نرم افزار و تنظیمات آن به زبان فارسی است و متناسب با سیستم آموزشی مرسوم در ایران طراحی شده است.

اما قابلیت دیگر این نرم افزار ایران ساخت، آن است که در ابتدایی ترین رایانه ها راه اندازی می شود و برای کاربران استفاده از آن دشوار نیست.

به گفته امیری، شرکت های دانش بنیان به علت این که همواره با چالش های فراوانی همراه هستند، حفظ دست آوردها، برایشان دشوار می شود. حمایت ها از شرکت های دانش بنیان کم است و همین امر نیز کار را سخت می کند. امروز بازار ایران با تلاطم های زیادی همراه است و همین امر موانعی را در راستای تامین نیازهای نخستین شرکت های دانش بنیان ایجاد و سختی کار را دوچندان می کند.

در ساخت نرم افزارهای آموزشی این شرکت دانش بنیان، از دوربین های مداربسته هوشمند استفاده شده است و به واسطه نور مادون قرمز، شناسایی و پردازش تصویر محقق می شود.

این نرم افزار به واسطه پردازنده ای بسیار کوچک مدیریت می شود و تصویر فیلتر شده به صورت دوبعدی به نمایش در می آید.