رئیس کارگروه زیست بانک‌ها در ستاد توسعه زیست فناوری گفت: برنامه‌هایی در خصوص پرورش اسب‌های کاسپین و بکارگیری آن در باشگاهای سوارکاری برای کودکان داریم تا نسل این نژاد ایرانی منقرض نشود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر محمد جعفرآقایی رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: اسب کاسپین، گیل اسب یا اسبچه خزر با قدمت بیش از ۵ هزار سال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نژاد اسب‌های موجود در جهان تا سال ۱۳۴۵ منحصراً در ایران وجود داشت.

عضو هیات علمی و دانشیار موسسه تحقیقات علوم باغبانی افزود: این نژاد ایرانی از گونه‌هایی ارزشمند بوده و به لحاظ قامت همچون پونی ها کوتاه قامت هستند.

وی ادامه داد: از دیگر نقاط قوت این اسب‌ها خلق و خوی آرام آنهاست که سواری را برای کودکان و نوجوانان ایده آل می‌کند و در دنیا مسابقات فراوانی برای سوارکاری با این اسب برگزار می‌شود. همچنین برای اسب درمانی روی کودکان دارای اتیسم و بسیاری دیگر از بیماری‌ها نیز در دنیا از این اسب‌ها استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت اسب داری در کشور آسیب دیده است، گفت: این صنعت همواره فعالیت تجاری ندارد و اینکه پاندمی کرونا نیز مزید بر علت شده است.

آقایی افزود: ایده ما این است که با توسعه و پرورش این نژاد اصیل ایرانی تحولی در صنعت باشگاه‌های اسب سواری ایجاد شود و لاین‌های آموزشی برای خردسالان و نوجوانان با این اسب‌ها را تشکیل دهیم.

وی گفت: در دنیا گله‌های بزرگی وجود دارد که مسابقات ویژه ای بین آنها مرسوم است اما متاسفانه در ایران شناخته شده نیست با وجود اینکه پتانسیل این مسابقات در کشور ما وجود دارد.

به گفته جعفراقایی، امید ما به این است که با ورود اسب کاسپین به صنعت سوارکاری کشور شاهد رونق کسب و کار باشگاه‌های سوارکاری باشیم از این رو در صدد هستیم برنامه‌ای برای پرورش این اسب‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: با برنامه‌ای که در پیش داریم می‌توانیم از انقراض این حیوان در کشور که مبدا این نژاد است جلوگیری کنیم.

وی عنوان کرد: بنا داریم در قالب برنامه‌ای توسعه و پرورش این اسبچه‌های خزری را در پیش بگیریم تا بتوانیم به مرحله تجاری سازی برسیم.

رئیس کارگروه زیست بانک‌ها در ستاد توسعه زیست فناوری افزود: در همین راستا با تعدادی از باشگاه‌های سوارکاری مذاکره کردیم تا طی برنامه‌ای از آنها حمایت کنیم.

وی ادامه داد: بدین واسطه علاوه بر پرورش و جلوگیری از انقراض نسل اسب کاسپین، به صورت کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جعفراقایی ادامه داد: همچنین با مرکز حفاظت از اسب کاسپین وزارت جهاد کشاورزی نیز وارد مذاکره شدیم و در حال بررسی نحوه ورود ستاد توسعه زیست فناوری و اشکال حمایتی هستیم.