ارتقای کیفیت علمی و پرورش سرمایه‌های انسانی کارآمد فناوری نانو یکی از برنامه‌های اولویت‌داری است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط ستاد توسعه فناوری نانو پیگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با حمایت‌های ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری از تربیت و آموزش نیروی انسانی توانمند و خلاق در این فناوری، ایران در شمار برترین کشورهای تربیت‌کننده نیروی انسانی توانمند در این فناوری قرار دارد. همچنین تولید مقالات علمی و پژوهشی مرتبط با موضوع فناوری نانو کشورمان را در شمار برترین و توانمندترین تولیدکنندگان علم در این حوزه جای داده است.

 سال گذشته در مجموع بیش از 27 میلیارد ریال حمایت تشویقی به‌صورت مستقیم به بیش از 800 پژوهشگر فناوری نانو اختصاص یافت. بر اساس اولویت‌ها و راهبردهای ستاد توسعه فناوری نانو، این حمایت از میان 1651 درخواست تأییدی از مقاله، پایان‌نامه، پژوهش کاربردی صورت گرفت.

 

حمایت از ارائه پژوهش‌های کاربردی نانوفناوری

میزان 26 میلیارد ریال از این حمایت به نگارش مقاله‌های پژوهشی در این فناوری اختصاص داشت و زمینه را برای حمایت از یک هزار و 480مقاله در این حوزه فراهم کرد. همچنین برای انتشار این مقاله‌ها در 155 مجله بین‌المللی حمایت صورت گرفت و

44 پایان‌نامه کاربردی در حوزه صنعت همچنین با حمایت 546 میلیون ریالی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری به چاپ رسید که با تعامل میان بخش دانشگاهی و صنعتگران، برای توسعه یک پژوهش در صنعت یا رفع یک نیاز فناورانه مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین 50 کتاب در حوزه فناوری نانو مورد حمایت قرار گرفت که ضمن توسعه مرزهای دانش در نانوفناوری، مجلات استفاده شده است. مجلات منتخب در 155 حوزه موضوعی هستند و در ادامه برای ارائه این مقاله‌ها در سمینارهای معتبر، کنگره‌ها و مجامع بین‌المللی و نقش‌آفرینی به عنوان مقالات کلیدی حمایت شد که در نهایت 4 درخواست مورد تایید قرار گرفت.

 

توسعه صنعت با پایان‌نامه‌‌های کاربردی

از آن‌جایی‌که یکی از اولویت‌های اصلی ستاد توسعه فناوری نانو حمایت از ارتباط میان یافته‌های دانشگاه‌ها با صنایع است، حمایت از نگارش پایان‌نامه‌های کاربردی و اثربخش در نانوفناوری مورد حمایت قرار گرفت. بر همین اساس موضوعات اولویت دار صنعت مانند سلول‌های خورشیدی لایه نازک، نانوساختارها، حذف آلاینده های دارویی به کمک نانوذره‌ها، حذف ترکیبات خطرناک از پساب مخازن نفت و گاز با استفاده از کامپوزیت نانوساختار، کمک به دارورسانی هدفمند با استفاده از نانوذرات و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی نانوساختار از اولویت‌های صنعتی و فناورانه‌ای بود که در پایان‌نامه‌های دانشجویی مورد حمایت قرار گرفت.