یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه روش­های تامین مالی شرکت­های دانش‌بنیان به شمار می‌رود و بر همین اساس، راه را برای پذیرش این کسب و کارها در یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مالی و سرمایه‌ای یعنی بازار سرمایه بورس و فرابورس فراهم هموار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تاکنون 48 شرکت دانش­ بنیان در تابلوهای مختلف بورس و فرابورس پذیرش شده ­اند و از این میان 42 شرکت دانش‌بنیان در تابلوهای مختلف بورس و فرابورس فعال هستند.

در این میان 30درصد از این شرکت­ ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، 28درصد در حوزه دارو و فراورده‌های پیشرفته و 21درصد نیز در حوزه مواد پیشرفته فعالیت می­ کنند.

سخت افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک، ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته برق و الکترونیک و فناوری زیست کشاورزی، دیگر صنایعی هستند که شرکت­ های دانش­ بنیان در آن موفق به پذیرش شده ­اند.

 

رونق حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در بازار سرمایه

رشد قابل توجه حضور فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری در بازار سرمایه طی سال‌های اخیر، زمینه را برای رونق این کسب‌وکارها فراهم کرده، به طوری که با تسهیل  و حمایت از پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه و رشد شرکت ­های دانش‌بنیان در سال های اخیر، پذیرش شرکت­ های دانش بنیان جهش چشمگیری داشته است.

بیش از 40درصد این شرکت­ ها در 4 سال گذشته در بازارهای بورس و یا فرابورس پذیرش شده‌اند. در حال حاضر 25 شرکت دانش‌بنیان بورسی و همچنین 17 شرکت فرابورسی است.