یک شرکت دانش‌بنیان برای مدیریت الکترونیکی مدارک سازمان‌ها و ارتباطات با صنایع بزرگ کشور، سیستم اطلاعاتی چندبعدی راه اندازی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تقریبا هیچ شرکت یا سازمانی را نمی‌توان یافت که ارتباطی به موضوع فناوری اطلاعات نداشته باشند. نتیجه کلیه اقدامات انجام شده درهر سازمانی به صورت اسناد و مدارک و با صرف وقت هزینه‌های بسیاری میسر می‌شود.

این اسناد و مدارک حاوی اطلاعات و تجربیات گران‌بهایی هستند که در تعالی اهداف سازمانی نقش مهمی دارند و یکی از بازارهای مهم مدیریتی در تهیه برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها محسوب می‌شوند.

بنابراین نگهداری و مدیریت صحیح آن‌ها از دغدغه‌های اصلی هر سازمانی به شمار می‌رود. در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه کردستان، یک شرکت‌ دانش‌بنیان به طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت الکترونیکی اسناد در سازمان‌ها پرداخته است.

 

پرستو جلالی مدیر عامل شرکت مهندسی دانش افزار تیام درباره محصول دانش بنیان این شرکت و کاربرد آن گفت: ما در زمینه توسعه نرم افزارهای صنعتی و شبکه گسترده ارتباطات با صنایع بزرگ کشور ارائه خدمت می‌کنیم. سیستم توسعه سیستم نرم افزاری و مدیریت اطلاعات  اسناد فنی شرکت ما با نام اختصاری EKM3D، یک سیستم اطلاعاتی چندبعدی است که با هدف مدیریت همزمان اطلاعات، مستندات و دانش واحدهای صنعتی در حوزه‌های طراحی، نصب، بهره برداری، زنجیره تامین، ایمنی و انرژی و با تکیه بر ابزارهای فنی مهندسی  ایجاد شده است. کاربرد این سیستم به خصوص در شرکت‌های بزرگ نظیر هلدینگهای نفتی، صنایع فولاد و صنایع خودروسازی است.

این سیستم با رویکرد ساختاری و بر اساس مدیریت دانش و اطلاعات، به خصوص شی گرا، به طورمستقیم به سازماندهی اطلاعات اساسی سیستم‌های صنعتی می‌پردازد. همچنین علاوه بر نیازهای مهندسی، اطلاعات مورد نیاز همه سطوح گوناگون عملیاتی و مدیریتی گرفته تا سهامداران را فراهم کند و به سازمان در تعیین نمودار سازمانی، وضعیت فعلی، چشم انداز و استراتژی سازمان کمک کند.  

 جلالی با اشاره به توسعه سیستم‌های مدیریتی چند مرکز در کارنامه اجرایی شرکت خود گفت: ما تاکنون موفق به ارزیابی مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شرکت توزیع برق استان قزوین، طراحی، ایجاد و پیاده سازی سیستم جامع مدیریت قابلیت اطمینان شرکت مپنا بویلر، اجرای طرح پایلوت اصلاح فرآیندهای کاری برای شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه، طراحی و اجرای سیستم نرم افزاری مدیریت اطلاعات و مستندات شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان، برنامه‌ریزی حمل و نقل فرآورده‌های نفتی استان کردستان، طراحی و اجرای سیستم مجتمع سازی اطلاعات کاربردی در محیط سه بعدی  در شرکت گاز استان کردستان و ..  شده‌ایم.                            

همانطور که می‌دانید ظرفیت بازار داخلی و خارجی به تعداد صنایع انرژی، نفت و پتروشیمی و ریلی در ایران و عراق وابسته است. اکنون تعداد پالایشگاه‌های نفت و گاز کشوربه 17 عدد رسیده و بیش از یکصد واحد پتروشیمی فعال نیز در کشور وجود دارند که همگی آنها به عنوان اصلی ترین صنایع می‌توانند مشتری بالقوه این محصول دانش بنیان باشند. در کنار آن‌ها صدها شرکت فعال دیگر در صنایع نفت، نیروگاه‌های برق، فولاد و ریلی را نیز باید به این مجموعه افزود.

در طی استقرار این سیستم، اطلاعات اصلی غالب موجودیت‌های سازمان در آن وارد می‌شود؛ از این نظر پایگاه اطلاعاتی مناسبی برای توسعه سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه فراهم می‌شود. از این پایگاه  می‌توان در زمینه‌هایی مانند تولید، نگهداری و تعمیرات، کنترل کیفیت و خدمات پس از فروش استفاده کرد. دراین رابطه پایگاه‌های داده مربوط به پروژه‌ها، محصولات، تامین کنندگان، مشتریان و فرآیندهای تولید در سیستم ایجاد شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، درباره ویژگی‌ها و جذابیت‌های محصول شرکت خود گفت: سیستم نرم افزاری مدیریت اطلاعات و اسناد فنی شرکت ما مبتنی بر سیستم شبکه بوده و با استفاده از پایگاه داده SQLServer پشتیبانی می‌شود. برای اهداف گوناگون از زبان‌های متناسب با آن‌ها ازقبیل VBA for CATIA ، ASP.NET و VB.NET استفاده شده است. از نظر ساختار کاربردی، این سیستم به طور مستقیم برپایه چارچوب زاکمن (اصلی‌ترین چارچوب سازمانی شناخته شده) و S7 مک کنزی طراحی شده است تا با آن معماری تشکیلات سازمان را سامان بیشتری داده و آن را در مسیر طراحی نمودار سازمانی، وضعیت فعلی، چشم انداز و استراتژی در زمینه استانداردهای مدیریتی هدایت کند.

وجود عواملی مانند تجربه عملی و تخصص در زمینه توسعه نرم افزارهای صنعتی و شبکه گسترده ارتباطات با صنایع بزرگ کشور، خلاقانه بودن رویکرد ، هزینه بسیار کم و سازگاری با نیازهای صنایع کشور، نزد صاحبان این شرکت امتیاز منحصربفردی را برای آن ایجاد کرده است.

این شرکت در تازه ترین اقدام خود، سیستم اطلاعاتی و محاسباتی قابلیت اطمینان محصولات و سیستم‌های صنعتی به صورت نرم افزاری را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

 

برنامه مدیریت ریسک و خطر دانش افزار تیام

این فعال دانش بنیان درباره مهمترین عوامل محدودکننده نوع پروژه و کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات گفت: در این حوزه موانع و مشکلات احتمالی در زمینه های بازاری، قانونی، تکنولوژی، فرهنگی، پرسنلی، زمانی وجود دارد. شرکت ما نیز با اینگونه مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و برای آن‌ها راهکارهای در برنامه مدیریت ریسک و خطر خود سنجیده است.

پایین بودن نرخ خدمات، عدم حمایت جدی مسئولان، سرعت رشد ابزارهای فناوری اطلاعات از جمله موانع بازاری این حرفه محسوب می‌شود که به نظر می‌رسد کاهش هزینه تولید و ایجاد ذخیره مالی، راهکار مناسبی برای مواجهه با مشکلات اقتصادی پیش بینی نشده باشد.

همچنین هماهنگی با مرکز رشد دانشگاه و حمایت از حقوقی علمی برای رفع موانع قانونی مانند مشکلات مالیات و بیمه و کپی رایت، تاثیرگذاراست.

راه حل این مشکل استفاده از داده‌های واقعی شرکتها و اطلاعات هندبوک‌های استاندارد، همچنین بهره گیری از متخصصین کارآزموده نرم افزاری است. ازاین رو باید به ایجاد فضای همکاری، اشتراک دانش و آموزش مستمر کارکنان اهتمام ورزید. همچنین هرگز نباید به دلیل مسایل و موانع بروکراتیک، تاخیری در اختتام پروژه‌ها ایجاد شود.