محققان ژاپنی موفق به تولید ریز ذرات پپتیدی شده اند که از قابلیت خود تکثیری برخوردار بوده و ممکن است سلول‌های اولیه ایجادکننده حیات در دنیا از آنها به وجود آمده باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از نیواطلس، اینکه حیات اولیه چگونه از مواد غیرزنده به وجود آمد یکی از مهم‌ترین رازهای دنیای علم و فناوری است. دانشمندان ژاپنی برای نخستین بار سلول‌های پیش تکثیرشده ای را در آزمایشگاه ابداع کرده‌اند که ممکن است در طبیعت عامل شکل‌گیری حیات واقعی باشند. در واقع این سلول‌های پپتیدی حلقه مفقوده متصل کننده شیمی و زیست شناسی را شکل می‌دهند.

کره زمین در ابتدای شکل‌گیری، پوشیده از مواد شیمیایی مختلف حاوی ترکیبات مولکول‌های آلی بود که پیش نیاز تشکیل اجزای بیولوژیکی حیاتی مانند پروتئین‌ها و آمینو اسیدها محسوب می‌شود. چندین فرضیه متفاوت در مورد چگونگی پیدایش زندگی از این ترکیبات وجود دارد، اما یکی از اولین ایده‌ها به عنوان تکامل شیمیایی شناخته شد و این ایده در مطالعه جدید مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این ایده که سابقه آن به دهه ۲۰ میلادی بازمی گردد، آغاز زندگی در زمین حاصل شکل‌گیری ریز مولکول‌هایی بسیار کوچک است که مولکول‌هایی با قابلیت تکثیر را به وجود آوردند. با این حال منشأ شکل‌گیری مولکول‌های کوچک دارای قابلیت تکثیر هنوز مشخص نیست و درک دقیق از این حلقه مفقوده دو علم شیمی و زیست شناسی، نحوه پیدایش زندگی بر روی کره زمین را مشخص می‌کند.

محققان برای بررسی بیشتر این موضوع سلول‌های اولیه این ریزمولکول ها را در آزمایشگاه بازسازی کرده و بدین منظور از مشتقات اسیدآمینه استفاده کرده و این مخلوط را در دمای اتاق و با فشار طبیعی جوی به آب اضافه کردند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد. این مولکول‌ها به ترکیبات پپتیدی مبدل شده و در نهایت قطرات معلق در آب شکل گرفتند. با افزایش اسیدهای آمینه قطرات یادشده افزایش یافته و شروع به تکثیر کردند و این بازتولید که یکی از عملکردهای کلیدی سلول‌های بیولوژیکی است موجب امیدواری در مورد درک راز حیات شده است.

برخی از این ریز قطره‌ها حاوی اسیدهای نوکلئیک بوده اند که ابرمولکول هایی با قابلیت حمل اطلاعات ژنتیکی هستند و لذا احتمال تداوم حیات آنها در طبیعت بیشتر است. انتظار می‌رود این کشف مهم علمی راه را برای درک پدیده‌های پیچیده‌تری مانند دی ان ای و پروتئین‌های مختلف بدن هموار کند.