برای صادرات محصولات ایران‌ساخت ابتدا نیاز کشورها و شرایط صادرات محصول مورد نیاز سنجیده و سپس اقدامات برای این کار انجام می شود.

 

مهدی قلعه‌نوی رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بازار جهانی به روی محصولات ایران‌ساخت باز است، گفت: اگر این محصولات مبتنی بر استانداردهای جهانی تولید شود و کیفیت آنها بالا باشد قطعا خریداران زیادی در دنیا خواهد داشت. البته برای فروش آنها در سطح بین‌المللی به دنبال شناسایی نیازها و پیدا کردن مقصد درست برای آنها هستیم.

وی افزود: کشورهای هدف صادراتی مان را بر مبنای اینکه کدام محصول و به کجا امکان صادرات دارد، انتخاب می کنیم. به طور مثال آفریقا، کشورهای همسایه، کشورهای اوراسیا و آسیای جنوب شرقی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی ما محسوب می شوند.

به گفته قلعه‌نوی، بازار خوبی برای محصولات ایران‌ساخت وجود دارد؛ اما ورود به این بازار مستلزم شناخت درست بازار و نیازسنجی اصولی آن است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کند این کار را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق انجام دهد.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به صادرات 800 میلیونی شرکت‌ها در سال گذشته، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 1400این عدد حدود 2 میلیارد دلار باشد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های معاونت علمی و فناوری برای توسعه صادرات شرکت‌ها به دیگر کشورها، ایجاد سامانه‌های آنلاین صادرات فناوری است. ایجاد این سامانه توسعه بازار جهانی زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور را در پی دارد. برای این کار از همه ظرفیت‌های موجود در کشور بهره می‌گیریم.

قلعه‌نوی همچنین، گفت: تاکنون بیش از 6 هزار خدمت صادراتی به شرکت‌های متقاضی ارائه شده است. در تلاشیم تا این خدمات را به طیف وسیع‌تری از متقاضیان ارائه کنیم.