یک نماینده مجلس، ضمن تاکید بر حمایت قانونی از شرکت‌های خلاق و نوآور، یکی از نیازهای مبرم این شرکت‌ها را تخصیص کشوری زمین، ساختمان و محل استقرار، عنوان کرد و گفت: دولت باید از طریق یک برنامه منسجم به این نیاز مهم، پاسخ دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، رحمت الله فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: باید این مسئله از سوی همه مسئولان کشور در هر سطحی درک شود که یک نیاز مهم، حیاتی و جدی کشور، توسعه فناوری و نوآوری با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور است. با توجه به اسناد بالادستی و تاکیدات مقام معظم رهبری، بسط و گسترش اقتصاد مقاومتی، محور سیاست گذاری های اقتصادی در کشور است.

وی افزود: یکی از مهمترین ابزارهای محقق سازی اقتصاد مقاومتی نیز، زیست‌بوم دانش‌بنیان و همچنین صنایع نرم و خلاق کشور است.

نماینده نطنز و بخش قمصر در مجلس شورای اسلامی، در ادامه افزود: این شرکتها به طیف گسترده‌ای از حمایت‌ها نیاز دارند، تا بتوانند، ایده‌های مبتکرانه، دانش فنی و پروژه‌های نوآورانه خود را به طرح‌های اجرایی و محصولات تجاری‌سازی شده، تبدیل کنند. هر دو بخش حمایت‌های مادی و معنوی مورد نیاز این شرکت‌ها، زیر شاخه‌های مختلفی دارد.

مدیرکل سابق حراست سازمان هواپیمایی کشوری و مشاور پارلمانی و بازرس ویژه شرکت فرودگاه‌های کشور، ضمن ارائه توضیح در مورد کیفیت حمایت‌ها، گفت: با توجه به قرار داشتن در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، باید توجه داشت که یکی از موانع پیش روی تولید و رشد و شکوفایی، شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌های مبتنی بر فناوری، مسئله مجوزها و اجازه نامه‌ها است.

به گفته فیروزی پوربادی، تعدد مجوزهای دولتی و سخت بودن، فرایند اخذ آنها در ادارات مختلف، عاملی سلبی در مسیر شکوفایی و خلاقیت محسوب می‌‎شود. دولت باید هر چه زودتر تمام ارگان‌های خود را مکلف سازد که در چهارچوب قوانین، مسیر اخذ مجوزها را برای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان توانمند و صاحب صلاحیت، تسهیل کند.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باید از طریق ارتباط و تعامل علمی مبتنی بر اسناد و کار کارشناسی، با کمیسیون آموزش و دیگر کمیسیون های مربوطه، مسائل حقوقی و تقنینی مرتبط با شرکت‌های خلاق را  پیگیری کند. بی‌شک، مجلس این آمادگی و ذهنیت بسیار مثبت را دارد که همه جوانان خلاق و نوآور کشور را که در مسیر شکوفایی اقتصاد ایران اسلامی، حرکت می کنند، یاری دهد.

این چهره تاثیر گذار مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران، همچنین در تبیین بیشتر حمایت‌های مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری در کشور، گفت: علاوه بر تسهیلات و امکانات مختلف معنوی، باید ساز و کاری تعیین شود که در هر نهاد و وزارت خانه، یک بخش چابک، جهت همیاری و پیگیری امور مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، ایجاد شود. ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، باید این فرهنگ‌سازی را در رده‌های مختلف، زیرمجموعه خود انجام دهند که خرید محصولات دانش‌بنیان و خلاق ایرانی بر خرید هر محصول وارداتی ارجع  است و نباید به جای کارگر و مهندس ایرانی، با خرید محصول وارداتی برای کارگر خارجی اشتغالزایی کرد.

فیروزی پوربادی یکی از نیازهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را مسئله زمین و مکان استقرار برشمرد و در این خصوص، افزود: در سراسر ایران، زمین های بسیاری در اختیار ارگان ها و سازمان‌های مختلف دولتی قرار دارد. همچنین ساختمان‌های قدیمی و بلااستفاده نیز، در کشور ما کم نیست. وزارت خانه‌ها و کلیت دولت، باید با تنظیم یک برنامه منسجم، قانونمند، زمینه تخصیص زمین و مکان استقرار به شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فعالان فناور را فراهم کند.

وی ادامه داد: بدیهی است این ارائه زمین، باید پس از احراز دقیق صلاحیت و اجرایی و حتمی بودن اجرای پروژه‌های تولید محصولات خلاق و دانش‌بنیان انجام گیرد. در واقع اگر یک شرکت نوآور برای تولید محصول فناورانه و خلاق خود، نیازمند یک سوله یا زمین است و توانایی و نیت درست این شرکت برای راه اندازی واحد تولیدات فناورانه، احراز شد، چه اشکالی دارد که این نیاز از طریق منابع، زمین و مسکن موجود دولتی تامین شود.

عضو گروه های دوستی ایران و آفریقای جنوبی، کامبوج، فیلیپین، سوئیس و سیرالئون، در ادامه با اشاره به لزوم توزیع عادلانه منابع میان شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، گفت: نباید با متمرکز کردن همه امکانات و امتیازات در تهران و شهرهای اطراف، همه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را در پایتخت جمع و جذب کرد و دیگر استان‌ها و نواحی کشور را از وجود واحدهای تولیدی نوآورانه، محروم ساخت. باید با توزیع عادلانه امکانات و منابع مالی مختص شرکت‌های نوآور در سراسر کشور، زمینه پیشرفت موزون همه نقاط ایران را با تکیه بر منابع محلی، فراهم ساخت.