تامین امنیت سلامت در کشور با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و شتابدهنده‌ها رونق گرفته است. ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این زمینه اقدامات حمایتی انجام می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکت های فناور در دنیا با سرعت هر چه تمام در حال خلق ارزش افزوده از حوزه زیست فناوری هستند. حوزه ای که گفته می‌شود تا سال 2025 بازار جهانی معاول 775 میلیارد دلار داشته باشد؛ رقمی شگفت انگیز.

در این میان حوزه سلامت جایگاهی ویژه دارد. حوزه ای که بحرانی مانند کرونا اهمیت آن را بیش از گذشته آشکار کرد. در همین بحران شرکت هایی مانند فایزر و مدرنا درآمد 32 میلیارد دلاری از محل تولید واکسن داشتند. خلق ارزش افزوده ای چشم گیر رقم خورد.

پس رونق فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور می تواند علاوه بر تامین امنیت سلامت به ارزآوری برای کشور کمک کند. کارگروه سلامت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سال جاری اجرای دستورالعمل حمایتی و تسهیلاتی برای شرکت‌های دانش بنیان و فناور را در حوزه های مختلف آغاز کرده است. این دستورالعمل عمومی است و تمامی شرکت های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت می توانند از آن بهره مند شوند.

این اقدام به توسعه محصولات ایران ساخت در حوزه های سلامت مانند دارو، تجهیزات و آرایشی و بهداشتی منجر می شود و خلق ثروت از این حوزه را بالاتر می برد.

همچنین ستاد برای استفاده از ظرفیت های این حوزه اقدامی دیگر را انجام داده است و آن حمایت از شکل گیری شتابدهنده های فناوری است. 5 شتابدهنده در این حوزه با حمایت این کارگروه فعال هستند.

شتابدهنده هایی که ایده های حوزه سلامت را رشد می دهند. ماد یکی از آنها است. با همت این شتابدهنده تعداد زیادی ماده اولیه دارویی تولید داخل شده است و واردات آنها پایان یافت. فن یاخته نیز شتابدهنده دیگری است که تولید واکسن و فرآورده های بیولوژیک را انجام می‌دهد. توان و تخصص نیروی انسانی در این شتابدهنده ها نمود پیدا کرده است و بسیاری از محصولات حوزه زیست فناوری دیگر به کمک آنها در کشور تولید می شود. همچنین می توان به شتابدهنده آرایشی و بهداشتی مای، شتابدهنده تولید مکمل و فرآورده های دارویی موسسه توان نور نیز  اشاره کرد.

البته این کارگروه اقدامات مهمی دیگری نیز انجام داده است که حمایت از تولید استانداردهای مختلف آزمایشگاهی با فناوری بالا و پیشرفته برای نخستین بار در کشور برای صادرات و تامین بازار داخلی و حمایت از تولید مواد اولیه دارویی از آنها است.