محققان کشور در یک تیم استارت آپی موفق به طراحی بازی موبایلی برای سالمندان شدند که می تواند از آلزایمر جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، دکتر مصطفی الماسی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه انجام تمرینات شناختی و بازی کردن برای سلامت مغز و پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است، گفت: مداخلات شناختی می تواند سبب جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی و افرایش توانایی های شناختی در سالمندان شود.

وی با بیان اینکه بیماری آلزایمر یک بیماری عصبی است که کارکردهای شناختی فرد را تخریب و در مراحل پیشرفت سبب معلولیت می شود، گفت: آلزایمر صرفا فراموشی ساده روزانه نیست، بلکه این بیماری حافظه، یادگیری و مهارت های روزانه زندگی فرد را نیز در بر می گیرد.

عضو یک تیم استارت اپی با بیان اینکه پس از ابتلا به آلزایمر می توان با انجام تمرینات شناختی سرعت و روند رشد بیماری را کاهش داد، افزود: آلزایمر یکی از بیماری هایی است که با افزایش سن کارکردهای شناختی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، اما افراد به طور طبیعی در این دوران به دلیل کاهش میزان آموزش و یادگیری، با کاهش توانایی در کارکردهای شناختی خود مواجه می شوند که این افت عملکرد با انجام متناوب تمرین های شناختی قابل جبران است.

وی یادآور شد: بیمار مبتلا به آلزایمر در مراحل پیشرفته خود نیاز به مراقبت شبانه روزی دارد که به جز درگیر سلامتی و وقت اعضای خانواده ، هزینه های زیادی نیز بر خانواده تحمیل می کند و متاسفانه در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

الماسی گفت: تشخیص به موقع و اقدام برای انجام غربالگری های لازم و شروع مداخلات درمانی و توانبخشی زودهنگام می تواند معلولیت های ناشی از بیماری را به تعویق بیاندازد و پس از ابتلا ی فرد به بیماری آلزایمر می توان با انجام تمرینات شناختی سرعت و روند رشد بیماری را کاهش داد.

وی گفت: از این رو یک بازی را در این تیم استارت آپی طراحی کردیم که مانع آلزایمر در دوران سالمندی می شود.

فرح بکی زاده از دیگر اعضای این تیم استارت آپی درخصوص ویژگی های این بازی شناختی گفت: این بازی موبایلی، یک بازی مرتبط با حافظه است که گروه سنی بالای ۵۰ سال می توانند در ۴۰ مرحله با الگوگیری از نرم افزارهای معتبر کلینیکال شناختی مجموعه ای از تمرینات شناختی را در بستر یک سناریو بومی شده انجام دهند.