ناسا روز گذشته اعلام کرد با استفاده از یک فضاپیما، مأموریتی برای از مسیر منحرف کردن یک سیارک در اعماق فضا انجام می‌دهد. قرار است این فضاپیما در اواخر ماه نوامبر به فضا پرتاب شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  به نقل از دیلی میل، طی مأموریت DART در ۲۴ نوامبر سال جاری، موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس یک فضاپیما به سمت ۲ سیارک (سیارک دوتایی دیدیموس) ارسال می‌کند. این موشک از مقر فضایی وندربرگ واقع در کالیفرنیا به فضا پرتاب می‌شود.

پیش بینی می‌شود در ۲ اکتبر ۲۰۲۲ میلادی DART با سرعت ۱۳۵۰۰ مایل برساعت به یکی از دو سیارک مذکور برخورد کند. پس از این رویداد سرعت دیدیمون را اندکی تغییر می‌دهد، با این وجود سرعت آن به اندازه‌ای خواهد بود که ناسا بتواند مدار تغییر یافته صخره آسمانی را رصد کند.

این طرح اطلاعات ارزشمندی برای ماموریت‌های آینده جهت منحرف کردن مسیر سیارک‌ها فراهم می‌کند. سیارک دیدیمون با عرض حدود ۱۶۰ متر دور صخره فضایی بزرگ‌تر به نام دیدیموس با عرض ۷۸۰ متر مدار می‌زند. دیدیمون در سال ۲۰۰۳ میلادی اندکی به زمین نزدیک شد و از فاصله ۳.۷ میلیون مایلی آن عبور کرد.

طبق اطلاعات موجود احتمال بیشتری وجود دارد دیدیمون با زمین برخورد کند. DART نخستین مأموریتی است که در آن یک فضاپیمای بزرگ‌تر با سرعت بیشتر در مسیر سیارکی در فضا قرار می‌گیرد تا مسیر حرکت آن را تغییر دهد.