یک نماینده مجلس، ضمن پر اهمیت شمردن شرکت‌های خلاق و ارزش افزوده‌ای که می‌توانند خلق کنند، از قرار گرفتن این شرکت‌‌ها ذیل چتر قانون حمایتی جدید گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، احمد حسین فلاحی نماینده حوزه انتخابیه همدان در مجلس شورای اسلامی در اینباره گفت : این موضوع باید برای همگان تبیین شود که حمایت از شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و فناور، یکی از سیاست‌های اصلی نظام در حوزه توسعه متوازن اقتصادی، دانشی و صنعتی است. بر همین اساس مجلس شورای اسلامی و قاطبه نمایندگان تلاش کردند تا با ارتقاء قوانین قبلی، به قوانین مصوب جدید، پخته تر و البته کارآمدتر، این شرکت‌ها را در مسیر نوآورانه خود، یاری دهند.

 

عضو عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان‌ها، یک کمک شایان از طرف مجلس به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بود. در قانون قدیمی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، نامی از شرکت‌های خلاق نیامده بود، اما با توجه به اهمیت زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق و ارزش افزوده بالای که شرکت‌های خلاق می‌توانند در مسیر خلاقیت، حاصل کنند، این شرکت‌ها نیز زیر چتر حمایتی قانون جدید قرار گرفتند.

 

حمایت از شرکت‌های خلاق همانند دانش‌بنیان‌ها

عضو گروه دوستی ایران و سوریه، لبنان، فلسطین، اردن و بنین، ضمن توضیح بیشتر در خصوص قوانین مورد اشاره گفت: کلیات این قانون در 20 ماده مورد بررسی قرار گرفت و تلاش شد تا به همه نیازها و چالش‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پاسخ داده شود.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، همچنین در بودجه 1400 حمایت‌های مادی خوبی برای زیست‌بوم نوآوری در کشور، گنجانده شد. تقویت سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی هم بخشی از این اقدامات بود. برای این صندوق 5 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد تا در راستای توسعه هر چه بیشتر نوآوری و خلاقیت در کشور، مصرف شود.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه و از چهره های شاخص دانشی و حوزوی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نقش مهم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در پیشبرد اهداف نظام در حوزه علم و فناوری، افزود: در قانون جدید، تلاش شد تا ضمن ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاهی، اختیارات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزایش یابد و اختیارات دیگر دستگاه‌های مرتبط نیز در مواردی به این معاونت تفویض شود تا از انشقاق مدیریتی جلوگیری شود و کارها با انضباط و تمرکزی بیشتری پیگیری شود. همچنین از ایجاد فرایندهای طولانی بروکراتیک بین‌دستگاهی برای فعالان خلاق و فناور، پرهیز شود.

 

تعریف سازوکارهای حمایت‌کننده

فلاحی با اشاره به اهمیت تخصیص بسته‌های حمایتی متنوع به زیست‌بوم نوآوری و صنایع نرم و خلاق، گفت:  مجلس تلاش دارد تا دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی را ترغیب و مکلف سازد تا همکاری خود با شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را افزایش دهند و کالاهای ایران ساخت خلاق و دانش‌بنیان را جایگزین کالاهای وارداتی کنند.

 

وی افزود: همچنین به این شرکت‌ها تسهیلات مناسبی هم تعلق گیرد، هر چند بسیاری از این شرکت‌ها، آنقدر هنر دارند که در صورت ایجاد بسترهای مناسب و تسهیل روند کسب و کار، حتی بدون تسهیلات نیز، خود راه و مقصد را بیابند و رشد کنند.

 

این عضو قوه مقننه سپس با اشاره به اهمیت رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت: در حال حاضر تعداد شرکت‌های خلاق  و دانش‌بنیان بیش از 7 هزار شرکت است، البته دستاورد خوبی برای کشور است، اما باید تعداد این شرکت‌ها به 400 هزار شرکت افزایش یابد و برای محقق ساختن چنین هدفی باید به سختی کار کرد.