نوزدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری، با تقدیر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از برترین های این پارک برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با بیان اینکه تغییر نوآورانه در ساختار غالب کشور مهمترین ثمره تلاش های زیست بوم نوآوری و فناوری بود، گفت: مهمترین تغییر ساختار موجود، به تحول در دیدگاه ها و اهمیت بخشیدن به نیروی انسانی خلاق بازمی گردد. گرچه در سال های نخست تصور می کردیم توسعه مفهومی سخت افزاری است اما امروز به این باور رسیده ایم که توسعه بیش از هر چیز مفهومی فرهنگی است.

ستاری با تاکید بر اینکه برای حل چالش های زیرساختی باید به دنبال راهکارهای نرم افزاری و فرهنگی باشیم افزود: با ساخت یک فرهنگ سازگار با خلاقیت و نواوری می توانیم تحول را به نظاره بنشینیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه تلاش ها، هزینه ها و آسیب هایی که در سال های گذشته تحمل کردیم به این تحول فرهنگی انجامید و زیست بوم نوآوری امروز به جایگاهی رسیده است که همه از آن سخن می گویند و نوآوری را چاره حل مشکلات می دانند.

رییس ستاد توسعه صنایع نرم و خلاق با اشاره به چالش ها و موانع جدی فرهنگسازی و تثبیت زیست بوم دانش بنیان در روزهای نخست گفت: ایجاد چنین تحولی در ساختاری که به درآمدهای حاصل از خام فروشی عادت کرده بود چندان آسان نبود اما با کاری که فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری به ثمر رساندند این گام ارزشمند برداشته شد و دستاوردهای قابل توجهی را به ارمغان آورد که دیدگاه جامعه و مسئولان را به سوی خود جلب کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از بلوغ این زیست بوم گفت و ادامه داد: امروز رد پای فناوری و نوآوری را در گوشه و کنار کشور به وضوح می توان مشاهده کرد. به طوری که درهای بسیاری از سازمان ها به روی شرکت های دانش بنیان گشوده شده است.

ستاری حاصل این تلاش مستمر را نقش آفرینی بیش از 7 هزار شرکت دانش بنیان و خلاق دانست و افزود: این کسب و کارها نقش خود را در تحول آفرینی چه در ایجاد اشتغال و چه در خلق ثروت به اثبات رساندند. همچنین امروز در دانشگاه ها از مفاهیمی چون کارآفرینی، خلق ثروت و تحول سخن گفته می شود که باید همدل و یکپارچه از این تحول ایجاد شده حمایت و صیانت کنیم.

وی با بیان اینکه باید همراهان و همتایان زیست بوم نوآوری و فناوری مورد حمایت قرار بگیرند بیان کرد: وظیفه نخست معاونت علمی و فناوری تزریق رویکرد نوآورانه به تمامی بخش های کشور و در قالب یک نهاد فراسازمانی است. این روند اکنون به بلوغ رسیده و زبان مشترک نوآورانه را در جای جای کشور شاهد هستیم.

 

رونمایی از ۶ محصول دانش‌بنیان

در بخش دیگری از نوزدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۶ محصول دانش‌بنیان و فناورانه که تجاری‌سازی شده و به بازار راه یافته‌اند، رونمایی شد.

دستگاه کمک تنفسی و دستگاه پپ پاسارگاد طب ایرسا، ماده اولیه دارویی برای تولید داروهای آرتریت و روماتوئید و پسوریازیس ، سامانه غربالگری میکروب‌های صنعتی و غربالگری آن‌ها در صنایع غذایی تولیدشده توسط شرک زیست درمان ماهان و مکمل ضد اسهال دام بر پایه پروبیوتیک و پری بیوتیک و لاینر حفره‌های دندان تولید شده توسط شرکت پردیس مروان فارمد رونمایی شد.

 

دانش‌بنیان و خلاق با فرهنگ‌سازی جهش می‌یابد

در این مراسم اسفندیار اختیاری رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس با اشاره به تاثیرگذاری زیست بوم نوآوری و فناوری در اقتصاد و فرهنگ کشور گفت و ادامه داد: با وجود گذشت دو دهه بسیاری از بخش‌های کشور هنوز هم با این اقتصاد و فرهنگ آن آشنا نیستند و جای کار بسیار زیادی برای معرفی فرهنگ دانش‌‌بنیان داریم.

اختیاری از حمایت طرح جهش تولید برای حل چالش‌ها و نیازهای فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری گفت و  و از ویرایش‌های نهایی این طرح برای ارائه به صحن علنی مجلس خبر داد.

وی با اشاره به‌ این‌که طرح یادشده می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات فعالان دانش‌بنیان و خلاق را برطرف کند افزود: امیدوارم دولت با حمایت از این طرح و به‌کارگیری ظرفیت قانون به توسعه زیست‌بوم و نوآوری و فناوری کمک کند.

 

تجلیل از هم بنیان‌گذاران پارک فناوری پردیس

در بخش تجلیل از هم‌بنیان‌گذاران باحضور ستاری از افرادی که نقش اثربخشی در شکل‌گیری و توسعه پارک فناوری پردیس داشتند تقدیر شد.

در این بخش، از سعید سهراب‌پور رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف، زنده‌یاد سراج‌الدین کازرونی، سید رضا سجادی رییس وقت دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری و صابر میرزایی معاون پژوهشی دفتر همکاری‌های ریاست‌جمهوری تجلیل شدند.

 

 

تقدیر از برترین شرکت‌های دانش‌بنیان پارک فناوری پردیس

در نوزدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس که جشنواره برترین‌های این پارک نیز اختصاص داشت، شرکت فناوری به عنوان برترین شرکت‌های پارک و شرکت دانش اندیشه رانا، پویندگان راه سعادت، پردازش بنیان سلامت کارا، ایوان فناوری و نوآوری افرادی و لیمو هوشمند پردیس معرفی و تقدیر شدند.