یک نماینده مجلس با تاکید بر حمایت حداکثری مجلس از زیست‌بوم نوآوری، گفت: شرکت‌های خلاق و دانش‌‌بنیان مکمل همدیگر هستند و توسعه امری تک بعدی نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، الهویردی دهقانی نماینده حوزه انتخابیه ورزقان در مجلس شورای اسلامی در اینباره گفت: چالش‌های موجود در کشور حل نخواهد شد، مگر آنکه فاکتور و عامل خلاقیت و دانش را به صورت جدی به کار ببریم. شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، همان راه حل میانبری هستند که به وسیله آنها می‌توان چالش‌های تولید را برطرف کرد و در همه عرصه‌ها، مانند صنعت، فرهنگ ، مسائل اجتماعی و شئون مختلف، اقتصاد در کشور، تغییر ایجاد کرد. امروز اگر می‌خواهیم جلوی واردات و قاچاق کالای خارجی را بگیریم، ناچار هستیم، تولیدی پویا داشته باشیم، تولید پویا هم بدون مدرن‌سازی صنایع مختلف و استفاده از ماشین آلات جدید، طراحی‌ها و بسته‌بندی نوآورانه و به صورت کلی، بدون تولید محصولات دارای مزیت رقابتی، ممکن نیست.

 

لزوم مشارکت دستگاه‌های دولتی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در ادامه افزود: برای پویایی هر چه بیشتر شرکت‌های خلاق و افزایش تعداد فعلی به دهها برابر، باید حمایت‌ها را هدفمند و کارشناسی شده تخصیص داد. شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در همه بخش‌ها می‌توانند مفید باشند، بنابراین همه دستگاه‌های دولتی باید در این جنبش حمایت از زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور، سهیم باشند. تنها از این طریق است که امکان ایجاد جهش در تولید و رفع کاستی‌های مالی و اقتصادی، فراهم می‌شود.

 

رشد دانش تک بعدی نیست

این عضو قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت گسترده شرکت‌های خلاق، در توسعه همه‌جانبه در کشور گفت: زمانی که صحبت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود، قطعاً شرکت‌های خلاق  نیز مد نظر هستند. زیرا دانش تنها در یک بعد و مسیر قابل بررسی نیست. شرکت‌های خلاق در حوزه‌های مختلفی مانند میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی، فضای مجازی، صنایع دیداری و شنیداری، فرهنگی، گیاهان دارویی و بسیاری دیگر از حوزه ها، فعال هستند. با توجه به پتانسیل هر یک از این بخش‌ها، برای ایجاد اشتغال و ثروت‌آفرینی، می‌توان متوجه شد که حمایت از شرکت‌های خلاق تا چه میزان اهمیت دارد. هر منطقه از ایران اسلامی نیز، داشته‌ها و ظرفیت‌های خاص خودش را دارد، برای همین حمایت از تاسیس شرکت‌های خلاق، مثلاً در منطقه‌ای که گیاهان دارویی زیادی دارد، می‌تواند به توسعه بسیار چشمگیر اقتصادی آن ناحیه منجر شود.

 

وی افزود: در جهان امروزی پیشرفت و خلاقیت در همه حوزه های زندگی بشری، اعم از آموزش، خدمات، صنعت و صدها، حوزه دیگر به وجود آمده است، شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان نیز در حقیقت مکمل همدیگر هستند و باعث رشد همدیگر می‌شوند. مثلاً اگر ما در زمینه آی تی توسعه یافته باشیم و شرکت‌ها دانش‌بنیان، در آن فعال باشند که البته هستند، شرکت‌های خلاق هم می‌توانند با توسعه سیستم مارکتینگ  از این بستر فنی استفاده کنند و باعث درآمدزایی از اینترنت شوند. ما نیز اگر می‌خواهیم در رشته‌های مختلف، از دنیا عقب نمانیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید ببینیم که جوانان نخبه، فعالان فناور و خلاق ما در هر کدام از این زمینه‌ها، به چه حمایت‌های نیاز دارند، تا بتوانند تحول آفرین باشند و مایه درونزایی اقتصاد شوند.

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه بخش‌‎ها و رشته‌های مختل، اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی نوشت و شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، در هر کدام از این بخش‌ها، نیازمندی‌های دارند که بعضاً متفاوت از دیگر بخش‌ها است.

 

ضرورت حمایت‌های غیر مالی

این عضو فعال مجلس شورای اسلامی، ضمن تبیین تفاوت سیستم‌های سنتی تولید محصول و عرضه خدمات با روش‌های خلاقانه و هوشمند مورد استفاده شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، گفت:  حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تنها نباید محدود به حمایت‌های مالی و تسهیلاتی باشد، البته حمایت مالی بسیار خوب است. اما درک درست مسئولین اجرایی از کارکرد و مزایای فعالیت این شرکت‌ها، می‌تواند فضای تنفسی لازم برای تولید و خدمت، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، ایجاد کند. مجلس هم آمادگی کامل دارد که بیشترین حمایت ممکن را چه در بخش تقنینی و چه در حوزه نظارت به کار ببرد تا دستگاه‌های اجرایی را ترغیب کند که سطح همکاری‌های خود با شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را افزایش دهند.