رییس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سه نوع حمایت ویژه از کسب و کارهای نوپای همگرا خبر داد تا توسعه محصولات این حوزه شتاب بیشتری داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی محمد سلطانی رییس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: فناوری های همگرا سابقه و قدمتی 20 ساله دارد و در حال حاضر تبدیل به واقعیتی غیر قابل انکار شده است. همگرایی فناوری ها فرصتی جدید را پیش روی بشر قرار داده است. به اطرافمان که نگاه می کنیم محصولات زیادی را می بینیم که حاصل همگرایی فناوری ها است.

 

توسعه محصولات جدید برای ورود به بازار

سلطانی ادامه داد: زمانی که صحبت از همگرایی می کنیم یعنی ادغام فناوری ها برای تولید محصولات جدید. کمتر محصولی را می‌توان دید که حاصل یک فناوری باشد. به عنوان مثال یک گوشی موبایل حاصل ادغام فناوری های مختلف همچون نانو و الکترونیک است و حتی اپلیکیشن های داخا آن نیز از فناوری علوم شناختی است. پس تلفیق علمی را داخل محصولات مختلف می توان دید.

وی توضیحاتی نیز درباره نقاط همگرایی داد و افزود: نقاط تلاقی چهار فناوری نانو، زیست فناوری، شناختی، اطلاعات و مواد پیشرفته نقاط همگرایی است که  این نقاط می تواند تلاقی دو، سه یا چهارگانه باشد.

 

حمایت از توسعه 125 محصول همگرا

رییس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره فعالیت های این مرکز گفت: ستادهایی در معاونت علمی در حوزه چهار فناوری در حال فعالیت هستند که مرکز در حال همکاری با این ستادها و مراکز نوآوری و پارک های علم و فناوری است تا نقشی مکمل برای ستادها داشته باشد. البته به حوزه های جدید هم ورود کردیم تا از موازی کاری جلوگیری کنیم.

سلطانی همچنین بیان کرد: در مدت 4 سال فعالیت مرکز از توسعه 125 محصول همگرا حمایت کردیم البته درصدی هم با شکست مواجه شدند. تا کنون 6 دوره پیش شتابدهی برای توسعه محصولات برگزار کردیم و تعداد 74 کسب و کار نوپای همگرا ایجاد شده است.

 

سه نوع حمایت ویژه از کسب و کارهای همگرا

وی همچنین درباره حمایت های مرکز از کسب و کارهای همگرا گفت: سه نوع حمایت از این کسب و کارها می کنیم. گرنت هوشمند که برای کمک به طرح یا فناور است. وام هوشمند ورود محصول به بازار را تسهیل می کند و برگزاری دوره های پیش شتابدهی که کمکی برای کسب و کارهای نوپا و ورود آنها به فرآیند رشد است.

 

فعالیت 4 شرکت در حوزه نوظهور چاپگرهای زیستی

سلطانی در ادامه به معرفی برخی از نقاط همگرایی پرداخت که می تواند فرصت‌هایی را پیش روی کشور قرار دهد و افزود: چاپ زیستی یکی از این نقاط است که در این فناوری با استفاده از جوهرهای سازگار با بدن انسان بافتی چاپ می شود. این حوزه به خاطر پیوند عضو بازار بزرگی دارد اما هنوز در ابتدای راه است. البته در حال حاضر 4 شرکت فناور در تولید تجاری چاپگر فعال هستند و چاپگر زیستی را تولید کردند. تولید جوهرها زیستی نیز در حال توسعه است. استخوان چاپ شده و به بیمار هم داده شده است اما بافت های جدی مثل کلیه و مثانه باید صبر کنیم. در دنیا نیز این بافت ها وارد فاز تجاری نشده است.

 

حرکت به سمت تولید محصولات قابل حمل و پوشیدنی

وی درباره سایر نقاط همگرایی گفت: رابط های مغز و رایانه نقطه همگرایی دیگری است که فرصت های پیش روی باز و گسترده ای دارد. در ایران زنجیره نسبتا بالغی برای این حوزه وجود دارد. تجهیزات اصلی ساخته می شود و تجهیزات جدید نیز در حال ساخت است و به سمت تولید محصولات قابل حمل و پوشیدنی حرکت می کنیم.

رییس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری توالی یابی نسل جدید را به عنوان دیگر نقطه همگرایی معرفی کرد و ادامه داد: در این حوزه داده های با حجم زیاد بر اساس ژنتیک انسان گیاه یا حیوان با هزینه پایین تولید می شود. بازار وسیعی دارد. سه بخش اصلی دارد. تولید داده، پایگاه داده و تحلیل داده. بخش تحلیل داده در کشور ما در حال شکل گیری است. برای ساخت دستگاه و کیت باید کار کنیم و برای توسعه بازار هم باید خدمات را نهادینه کنیم.

سلطانی همچنین به حوزه زیست شناسی مصنوعی اشاره کرد و گفت: این حوزه نوظهور است و مرکز همگرا برای توسعه نیروی انسانی در این حوزه برنامه هایی دارد. یکی دیگر از برنامه های ما نوپاهای فناوری همگرا است. محصولاتی که با تعریف همگرا هم خوانی داشته باشد را سه نوع حمایت را انجام می دهیم. در این برنامه ایده ها را تجاری می کنیم و به نوعی شناسایی فعالان این حوزه و به هم رسانی سرمایه گذار و فناوران است. فرصت هایی که فناوری های همگرا تولید می کند در سطح ملی قابل توجه است. دومین «میتاپ پارک» پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با موضوع محصولات فناوری های همگرا برگزار شد تا پیش رویدادی برای رویداد کارآفرینی محصولات فناوری‌های همگرا باشد. مرکز از برگزاری این رویداد نیز حمایت کرده است.