با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 200 نخبه خارجی موفق به دریافت اقامت ویژه ۳ یا ۵ ساله در ایران شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب برنامه‌ همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی، جذب نخبگان توانمند خارجی را که قصد اقامت در ایران و استفاده از ظرفیت‌های فناورانه کشور را دارند، است.

برنامه‌ همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی، سامانه‌ای برای ثبت درخواست متخصصان و کارآفرینان غیرایرانی برای دریافت حمایت‌های خاص مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری است. سامانه‌ای که می‌کوشد تا با فراهم کردن مجموعه‌ای از خدمات و تسهیلات برای مهاجران نخبه و کارآفرین، زیست آنان در ایران را راحت‌تر کند و زمینه‌های رشد و شکوفایی و بهره‌مندی جامعه‌ ایران از استعدادهای آنها را فراهم کند.

بر همین اساس تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر اقامت ویژه ۳ یا ۵ ساله گرفتند. دفترچه اقامت ویژه‌ که به مدت 3 تا 5 سال این مهاجران را از تمدید سالانه‌ مدارک اقامتی معاف می‌کند. با داشتن دفترچه اقامت ویژه، مهاجران می‌توانند به جز حق رای از همه حقوق شهروندی در ایران برخوردار شوند.

با این مدرک، همه خدمات شهروندی مانند کارت بانکی و گواهینامه رانندگی نیزه به آنها تعلق می‌گیرد. در حال حاضر بر اساس اعلام مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۲۰۰ درخواست دیگر برای اقامت نیز به این مرکز رسیده که در حال نهایی شدن و صدور دفترچه ها است.