یک نماینده مجلس گفت اگر برای شرکت‌های خلاق بستر مناسب و حمایت‌های اولیه فراهم شود، آنها کاری خواهند کرد کارستان.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حسین بامیری نماینده حوزه انتخابیه لردگان و خانمیرزا در این باره گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، مسیر سه قوه در این حوزه را به خوبی روشن ساخته است، توسعه کمی و کیفی شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان بر اساس استعدادهای هر منطقه از کشور و بر اساس آمایش سرزمینی تضمین کننده پیشرفت و توسعه موزون فنی و اقتصادی در همه نقاط ایران اسلامی خواهد بود. رهبر انقلاب، سال جدید را با نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نام‌گذاری کرده‌اند و بر این اساس، مجلس شورای اسلامی عزم خود را جزم کرده است تا دقیقاً در این مسیر گام بردارد.

به گفته وی، یکی از محورهای اصلی جهش تولید در کشور هم توسعه کمی و کیفی محصولات خلاق و دانش‌بنیان است. قوه مقننه قصد دارد تا تمام ظرفیت‌های قانونی خود را در این باره به کار گیرد و از هیچ تلاش در چهارچوب قوانین برای کمک به زیست‌بوم دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق در کشور، فروگذار نخواهد کرد.

هدایت ظرفیت شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان به سمت اولویت های کشور

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در کشور ما در حوزه‌های مختلفی مانند صنعت، کشاورزی، کسب و کار، هوافضا و دهها رشته‌ای دیگر به فناوری‌های نوین نیاز داریم، به نظرم بهترین گلوگاه و نهادی که می‌تواند برای این چالش‌های فناورانه، پاسخی فراهم کند، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است؛ این معاونت به عنوان نهاد متولی زیست‌بوم نوآوری در کشور، می تواند با هدایت و مهندسی ظرفیت‌های عظیم شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان به سمت حل چالش‌های با اولویت بالا در کشور، زمینه رشد هر چه بیشتر اقتصادی و صنعتی ایران اسلامی را فراهم آورد.

عضو فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم مشارکت همه نهادهای دولتی در کمک به شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، گفت: اگر میان همه مسئولین در دستگاه‌های مختلف قوه مجریه، قضائیه و مقننه، این گفتمان‌سازی صورت گیرد که باید به جوانان خلاق و نوآور اعتماد کرد و عینک بدبینی و بی اعتمادی به جوانان را برداشت، گره بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. خوشبختانه تا کنون در زمینه تولید و عرضه کالا و خدمات خلاق و دانش‌بنیان کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است، اما پتانسیل‌های کشور، بسیار بیش از اینها است و باید با هم افزایی امکانات نهادهای مختلف، زمینه به کارگیری هر چه بیشتر این شرکت‌ها را فراهم کرد.

حمایت بی قید و شرط از جوانان خلاق

عضو گروه دوستی ایران و مالزی، اندونزی، شیلی، مصر و توگو، افزود: شرکت‌های خلاق حوزه‌های کاری بسیار وسیعی دارند، اگر دستگیری کافی از آنها صورت گیرد، این شرکت‌ها می‌توانند کاری انجام دهند کارستان، تنها باید به آنها اعتماد کرد و عرصه را برای فعالیت این شرکت‌ها آماده کرد.

وی با بیان این‌که جوانان خلاق، توانایی دارند که خودشان ادامه مسیر را طی کنند و شرکت‌های نوپای خود را به مجموعه‌های اقتصادی قوی و بالنده تبدیل کنند، ادامه داد: فعالان فناور و خلاقی که زحمت زیادی کشیده‌اند، تا ایده خلاق و دانش‌بنیان خود را به یک محصول و خدمت علمی و تجاری‌سازی شده، تبدیل کنند تا در راستای اعتلای میهن عزیزمان گام بردارند، برای ما قابل احترام هستند و از هر جنس و طیفی که هستند، باید از آنها حمایت کرد. این حمایت‌ها نیز باید تا زمانی که اقتصاد کشور به وسیله همین شرکت‌ها شکوفا شود، ادامه یابد.

بامیری ضمن تاکید به نقش محوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در زمینه پیشرفت‌های فناورانه و نوآورانه کشور، گفت: خود آقای ستاری و ساختاری که در اختیار دارند تا کنون نقش بسیار خوبی ایفا کرده‌اند و پس از این نیز باید از طریق توسعه هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های دولتی و عمومی و تجمیع حمایت‌ها و امکانات زمینه رشد هر چه بیش‌تر این شرکت‌ها را فراهم کنند.