38 شرکت دانش‌بنیان و خلاق حوزه نانو توانستند با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی موجود، محصولات خود را به بازارهای جهانی برسانند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، 41 کشور متقاضی محصولات نانویی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی هستند. از نظر ارزش صادرات، بیشترین میزان صادرات نانویی ایران به ترتیب به کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان با ارزش حدود ۵ میلیون دلار برای هر کشور تعلق می‌گیرد. کشورهای ازبکستان، گرجستان و آذربایجان نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

گسترش برنامه‌های صادراتی ستاد نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ویژه در سال‌های اخیر، سبب شد تا بستر ورود کالا، تجهیزات و خدمات حوزه فناوری نانو ایران به بازارهای جهانی فراهم شود. ولی در سال های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از نوسانات ارزی و همچنین موانع صادراتی مرتبط با تحریم، صادرات کالاهای نانویی ایران به کشورهای دیگر کاهش یافت و حدود 6 درصد از کل بازار فناوری نانوی ایران را تشکیل می‌دهد. البته این رقم مربوط به صادرات رسمی کالاها است.

41 کشور خریدار محصولات نانویی ایران‌ساخت است و در بین حوزه‌های صنعتی مختلف، بیشترین سهم صادرات محصولات نانوی ایران ( حدود 48 درصد) مربوط به حوزه ساخت‌وساز است که رقمی حدود 6/10 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. در رتبه های بعدی به ترتیب اپتوالکترونیک با ۲3 درصد، دارو و سلامت و پلیمر و کامپوزیت با 7درصد و نساجی با 6/5 درصد قرار دارند.