سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در شبی که تالار وحدت میزبان جمعی از برترین دانشمندان جهان اسلام، چهره‌های علمی، سیاسی و فرهنگی از ایران و کشورهای اسلامی بود، ضمن تبریک هفته وحدت به مسلمانان، از اهمیت هم دلی و وحدت جوامع اسلامی گفت.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ستاری گفت: اکنون به واسطه چالش­ های مشترکی که جامعه بزرگ اسلامی با آنها روبرو است، اهمیت وحدت و همدلی، و در مقابل، عوارض تفرقه را به خوبی مشاهده می کنیم.

ستاری با بیان این‌که جامعه اسلامی همواره در معرض این انتخاب قرار دارد که چه نمایندگانی را برای ارائه تصویر و پیام اسلام به جهان معرفی کند، عنوان کرد: ما برای این پرسش، پاسخ تاریخی مناسبی را مبتنی بر میراث مشترک جهان اسلام می­ شناسیم؛ در قرن­های مصطلح به دوران طلایی اسلام، همزمان با دوره­ شکوفایی علم و هنر در کشورهای اسلامی، صدا و لباس اسلام بر تن و زبان شخصیت­ های بزرگ علمی و فرهنگی همچون حضرات ابونصر فارابی، مولانا جلال الدین، عمر خیام، محمد ابن موسی خوارزمی، ابن سینا، ابن هیثم و بسیاری دیگر از دانشمندان سرآمد اسلام بوده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به جایگاه والای دانشمندان و شخصیت ­های نام ­آور جهان اسلام در عرصه علم و فرهنگ ادامه داد: این شخصیت ها فرامرزی بودند و اکنون آثار هر یک از آنها در شمار گنجینه­ های فرهنگی چند کشور اسلامی به حساب می­آیند. شکوفایی جامعه اسلامی مقارن با حضور چنین شخصیت­ هایی و در زمان و جایی روی داده که تصویر اسلام در قاب علم و فرهنگ ارائه شده است.

 

«علم و فناوری» زمینه ساز تعامل جامعه اسلامی

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص)، با تاکید بر این که جامعه اسلامی در زمان حاضر می­تواند زمینه ساز اشتراکات جدید باشد، عنوان کرد: علم و فناوری به دلیل ماهیت فرافرهنگی خود، می­ت واند به عنوان چارچوبی برای همکاری­ های نوع دوستانه بین کشورهای اسلامی عمل کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان از تجربه ایران برای گذار به یک جامعه خلاق و نوآور گفت و ادامه داد: به این باور دست یافته­ ام که علم و فناوری به شرط وجود اراده مشترک بین­المللی، ظرفیت کافی برای همکاری در رفع چالش­های بزرگ جهانی را دارا است؛ این در حالی است که کشورهای اسلامی به واسطه زمینه­ های مشترک فرهنگی از فرصت­ هایی بزرگ برای خلق اراده مشترک در راستای اقدامات جمعی برخوردارند.

 

حل چالش‌های جامعه اسلامی به کمک فناوران و دانشمندان

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به  نقشی که فناوران و دانشمندان کشورهای اسلامی می توانند در حل چالش‌های کنونی جامعه اسلامی و جامعه جهانی ایفا کنند، ابراز کرد: در شرایط کنونی که کشورهای اسلامی با چالش‌های بزرگ اجتماعی روبرو هستند، این مسئولیت متوجه همه متفکران و دانشمندان بزرگ جهان اسلام است که به عنوان پرچم­دار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل کنند.

ستاری، جایزه مصطفی (ص) را به عنوان یک مؤلفه فرصت ­ساز برای تقویت رشته ­های همکاری در جامعه اسلامی دانست و گفت: به برکت این جایزه بین المللی شبکه ­ای از دانشمندان جهان اسلام برای نگرش مسئله محور به علم و فناوری شکل گرفته است.

 

مشارکت 4هزار دانشمند در جایزه مصطفی

مهدی صفاری نیا دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) و رئیس پارک فناوری پردیس نیز در بخشی از این مراسم با اشاره به این که تاکنون ۹ دانشمند مسلمان، جایزه مصطفی(ص) را طی ۳ دوره دریافت کرده اند و امروز ۵ برگزیده دیگر معرفی و تقدیر می‌شوند، ادامه داد: جایزه مصطفی(ص) از مشارکت 500 خیر فعال و هنرمند بهره برده است و موزه مصطفی و همراهی سفیران جایزه، این حرکت مردمی را در مسیر استحکام و توسعه دانش کشورهای اسلامی، امتداد بخشیده است.

رئیس پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری از حضور بیش از 50 شخصیت علم و فناوری از 15 کشور مسلمان جهان، در این دوره از جایزه مصطفی گفت و بیان کرد: تلاش شد تا بهترین های علم و فناوری جهان اسلام گرد هم آیند و برای ترسیم آینده بهتر کشورهای اسلامی همدلی و هماهنگی کنند.

صفاری نیا با اشاره به اجرای برنامه های همگان سازی مانند کافه علم و نشست ها و بازدید های علمی برای تقویت این تعاملات عنوان کرد: شبکه ای از 6500 فعال علم و فناوری و مراکز فناور شکل گرفت و تا کنون 13 دوره از این نشست های علمی و فناوری به میزبانی کشورهای اسلامی برگزار شده است.

وی، با اشاره به برگزاری رقابت های علمی «کنز» با محوریت حل مساله توسط دانشمندان جوان گفت: این رقابت ها تاکنون یک هزار متقاضی را با خود همراه کرده است. همچنین برنامه دانش آموزی «نور» 15 هزار دانش آموز را همراه کرده است تا با هدف ترویج علم نافع، زمینه تعامل علمی و فناورانه را در سطح بین الملل فعال کند.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی همچنین از استقبال 4510 نفر و بیش از 400 اثر و مشارکت بیش از یکصد داور در چهارمین دوره این جایزه بین المللی گفت و ادامه داد: در این دوره، شاهد مشارکت 107 فرهیخته  72 محموعه علمی از 23 کشور بود و محل تلاقی علمی و فناوری شدو تحقیقات و یافته ها در حوزه واکسن کرونا در این نشست ها ارائه شد.

به گفته صفاری نیا، پنجمین دوره نیز با حضور 44 مجموعه فناور از 14 کشور با برگزاری 72 جلسه تجاری برگزار شد. پرورش استعدادهای ارزشمند در قالب رقابت های کنز در دومین دوره موفق به شناسایی 63 چالش شد تا با کمک بیش از 6500 فعال جوان علمی و فناوری این چالش ها حل شود.

 

حضور دانشمندان «بنگلادش» و «ایران» در جمع برترین‌های جایزه مصطفی

در چهارمین دوره از جایزه مصطفی(ص)، 5 برگزیده مسلمان در 2 گروه دانشمندان مسلمان غیرمقیم کشورهای اسلامی و دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی معرفی و تقدیر شدند. این جایزه 500 هزار دلاری به صورت مشترک به برگزیده این دو گروه اعطا شد. در این مراسم پروفسور زاهد حسن، فعال در حوزه شبه ذره ها مواد توپولوژیک و پروفسور کامران خالق نظریه F  برگزیده این دوره در بخش برگزیدگان مسلمان مقیم کشورهای غیر اسلامی شناخته شدند.

 

همچنین پروفسور محمد صائغ پزشک و استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و پژوهشگر حوزه پیوند،  پروفسور اقبال چودری زیست‌شیمی‌دان پژوهشگاه بین‌المللی علوم شیمیایی و زیستی دانشگاه کراچی و یحیی تیعلاتی استاد فیزیک نظری دانشگاه الخامس شهر رباط مراکش برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) شده‌اند.

 

این جایزه هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود و با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

 

این جایزه در چهار زمینه فناوری نانو، زیست فناوری، علوم پایه و بخش عمومی به برگزیدگان اعطا می شود. امسال در حوزه نانو و زیست فناوری بر اساس داوری های صورت گرفته در بین دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی برگزیده‌ای حضور نداشت.

 

 

فراخوان جشنواره در سال 2019 مورد استقبال 4000 دانشمند و بیش از 910 مرکز علمی و فناوری قرار گرفت. پس از بررسی آثار با اختصاص 20 هزار نفر، فناوری اطلاعات 67 اثر، زیستس و پزشکی 107، نانو، 220 اثر داوری شد و 11 اثر به مرحله نهایی راه یافتند. سرانجام 5 اثر شایسته تجلیل شناخته شد .

 

گزا