مکمل دارویی بارداری یکی از لازمه‌های تولید فرآورده‌های دارویی این حوزه است و نقش مهمی در باروری ایفا می‌کند. محصولی که اکنون، ایران‌ساخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی دسترس مدیرعامل شرکت طاها، با اشاره به فرآیند تولید فرآورده هورمونی ایران‌ساخت برای کمک به باروری بانوان گفت: آنچه در داروی پروژسترون دنبال میکنیم، ماده اولیه و هم محصول نهایی است. دارویی که برای جلوگیری از سقط رحم از هفته ششم بارداری استفاده می‌شود.

تجویز مکمل پروژسترون بنا به دلایلی از جمله ناتوانی بدن در تولید این هورمون صورت می‌گیرد، رابطه‌ای حیاتی بین ترشح این هورمون و بارداری وجود دارد، بهطوریکه تمام بانوانی که تمایل به بارداری دارند به پروژسترون برای آمادهسازی رحم و جایگزینی سلول نیاز دارند.

 

ایران در جمع 4 کشور تولیدکننده ماده اولیه پروژسترون

دارویی که در ایران تولید میشود، کاملا بومی و قابل رقابت با محصولات مشابه جهانی است. بیش از 90 درصد مواد اولیه این دارو در چین و آمریکا و 10 درصد مابقی نیز در هند و ایران تولید میشود. سهم هند از این میزان بسیار پائین است و در دو سال اخیر نیز هیچ تولیدی در این زمینه نداشته است

بنابراین درحالحاضر، تنها سه کشور در جهان مواد اولیه این دارو را تولید می‌کنند که ایران نیز در شمار آن‌ها قرار دارد. همین موضوع ظرفیتی را برای صادرات این فرآورده دارویی ایران‌ساخت به سایر کشورها فراهم کرده است.

 

صادرات به اروپا

ماده اولیه داروی پروژسترون این شرکت دانش‌بنیان، در حالی‌که می‌تواند نیاز کشور را بهطورکامل رفع کند، با تداوم این روند صادرات خود را از ابتدای سال آینده آغاز می‌کند.

در حال حاضر، نیاز داخلی این دارو 12 تن در سال است که با افزایش این میزان به 14 تن تا پایان سال، 2 تن مازاد تولید، به کشورهای دیگر صادر میشود.کشورهای اروپایی از اصلی‌ترین مشتریان این فرآورده دارویی هستند.

این محصول دانشبنیان برای 92 نفر به شکل مستقیم ایجاد اشتغال نموده و حدود 20 میلیون دلار در سال صرفهجویی ارزی به همراه دارد.

 

دسترس، حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری را در تولید فرآورده‌های دارویی ایران‌ساخت اثربخش دانت و افزود:  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه ورود به بحث، عالی عمل کرد و حمایتهای فراوانی از ما داشت.ضمن اینکه چندی پیش وام 20 میلیاردی با سود 12 درصد به ما اختصاص داد که شرایط مطلوبی را برای تداوم تولید این محصول دانشبنیان فراهم کرد