صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زیرساختی است که تلاش می‌کند که رویای فرآیند ایده تا محصول مبتکران ایرانی را به واقعیتی با قابلیت اجرایی تبدیل کرده است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پژوهشگران، حمایت از روند پژوهشی است و با همین رویکرد، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  کمک به پژوهش‌های کاربردی، محصول‌محور و مرز دانش  را در دستور کار قرار داد. گامی که سبب توسعه فعالیت‌های فناورانه دانشگاهیان و پژوهشگران شد و زمینه­ های رشد آنان را فراهم کرد.

 

تعامل با بیش از 26 هزار عضو هیات علمی

هدف اصلی از تشکیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است و در این مسیر، اولویت بخشیدن به طرح‌های  پژوهشگران و فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری صورت گرفت. اکنون بیش از 26هزار عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی با این صندوق تعامل دارند.

عمده فعالیت‌های این صندوق را می‌توان در حوزه‌های حمایت از طرح‌های پژوهشی، پسا‌دکتری، ثبت اختراعات، کرسی پژوهشی، پژوهانه و حمایت از ایجاد و توسعه مراکز نوآوری، برشمرد.پژوهشگرانی از استان‌های کشور در زمره پوشش‌های حمایتی این صندوق قرار گرفته‌اند و درحال­حاضر توزیع  جغرافیایی عادلانه امکانات حمایتی خود در شهرستان‌ها را با جدیت پیگیری می‌کند.

 

حمایت از فرآیند ایده تا محصول

ازجمله راهبردهای صندوق می­ توان به مواردی چون حمایت از توسعه پژوهش‌ های تقاضا محور، تقویت همکاری‌­های بین دستگاهی جهت توسعه علم و فناوری، حمایت از توسعه قابلیت­­ های پژوهشی ­بخشی و منطقه‌ای در کشور و تقویت انسجام و یکپارچگی بین حلقه‌های علم و فناوری در صندوق  در قالب فرآیند ایده تا محصول اشاره نمود.

معاونت علمی و فناوری ریاست ­جمهوری با حمایت­ های موثر و اجرایی از صندوق حمایت، زمینه­ های تعالی و بارور کردن ایده ­های خلاقانه پژوهشگران و فناوران کشور را فراهم کند.