فناوری شناختی به درمان یا پیشگیری از بسیاری از ناهنجاری‌های عصبی یا ذهنی از جمله اتیسم کمک کرده است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از زمینه‌های نقش‌آفرینی این فناوری در درمان بیماری‌های عصبی، کمک به شناخت زمینه‌های بروز بیماری اتیسم است و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، روند غربالگری، عارضه یابی و کمک به درمان بیماران در سال‌های اخیر به سرعت پیشرفت کرده است.

فناوری شناختی در حالی به درمان این عارضه کمک می‌کند که در همگرایی با سایر فناوری‌ها همچون زیست‌فناوری، ناهنجاری های زمینه ای مغز و مکانیسم‌های ژنتیکی احتمالی شناخته شود. این فناوری، ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که برخی از آن‌ها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان به  راهکارهای واقعی برای شناسایی بیماران، کمک به درمان و آگاهی بخشی جامعه تبدیل شده است.

در حال حاضر با نقش‌آفرینی پژوهشگران و ایجاد پیوند میان مطالعات شناختی و زیست‌فناوری، امکانی برای کمک واقعی به بیماران ایجاد شده که در غالب طرح‌های فناورانه، در آزمایشگاه‌های مر و شناخت، مراکز درمانی و پژوهشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کمک به بیماران اتیسم

علوم اعصاب شناختی و رشد، درک ما را از این اختلال معماگونه را تغییر داده است، در حالی که زمانی به اشتباه تصور می شد که اتیسم ناشی از کم توجهی مادر و اختلالات روانی است، فناوری شناختی، درک اقعی را از منشأ زیستی و ژنتیکی این بیماری ارائه داد و تصورها را از این عارضه ذهنی تحول بخشید.

این فناوری، معمای اختلالات اجتماعی و ارتباطی مشخصه اوتیسم را توضیح می دهد و به این واقعیت اجازه می دهد که آنها می توانند با توانایی های عمومی خوب همزیستی کنند. این فرضیه به طور گسترده پذیرفته شده است و شروعی برای مشخص کردن پایه مغزی نظریه ذهن انجام شده است.

اختلالات غیر اجتماعی اوتیسم اکنون به کانون اصلی پژوهش‌های شناختی تبدیل شده است. پژوهشگران علوم زیستی و شناختی برای توضیح رفتارهای تکراری و انعطاف ناپذیری، اختلال در کارکرد و فرآیندهای اجرایی، به دستاوردهای قابل توجهی رسیده اند و راهکارهای ارزشمندی را پیشنهاد می‌کند.

پژوهش‌های فناورانه اوتیسم ایده‌هایی را در مورد سیستم‌های مهم ذهن-مغزی که ممکن است به توسعه آگاهی اجتماعی، عملکردهای اجرایی و پردازش یکپارچه اختصاص داده شود، تحریک کرده است.

حمایت از غربالگری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ضمن حمایت از توسعه پژوهش‌های فناورانه در حوزه اتیسم، فرآید شناسایی و غربالگری بیماران شناختی را در دستور کار قرار داده است. بر همین اساس، در قالب طرح غربالگری اتیسم، ضمن شناسایی مبتلایان این عارضه، به شناسایی عملکرد و کارکردهای شناختی که در اتیسم تحت الشعاع قرار می گیرد توجه کرده است.

عارضه‌هایی مانند کم توجهی، تمرکز نداشتن، مشکلات حافظه و یادیگری توسط پژوهشگران مورد توجه قرار گرفته و ضمن شناخت منشأ، با استفاده از سرگرمی‌های شناختی، زمینه برای بهبود این بیماران فراهم شده است.