یک نماینده مجلس ضمن اشاره به قانون جدید تصویب شده در مجلس، گفت که در مسئله حمایت تفاوتی میان شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم در حوزه انتخابیه سروستان در این باره گفت: در کشور ما استعدادهای زیادی وجود دارد که از ارزش اقتصادی بالای برخوردار هستند، ما اگر قصد داریم تا در زمینه اقتصادی وابسته نباشیم و بستر تحریم شدن را از بین ببریم، باید بر روی بالفعل شدن سرمایه‌های انسانی متمرکز شویم. کافی است دولت بسترهای لازم را برای رشد شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان فراهم کند، این شرکت‌ها، خودشان باقی مسیر را طی می‌کنند و به واحدهای اقتصادی ارزشمند و سود ده تبدیل می‌شوند.

 

دبیر کمیسیون انرژی مجلس در ادامه افزود: مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کرده‌اند که به این شرکت‌ها کمک شود تا بتوانند بر روی پای خود بایستاند. ما اگر حجم عظیمی دانش تولید کنیم، اما نتوانیم این دانش را به محصول و خدمات نهایی تبدیل کنیم، این دانش چه ارزشی دارد. قطعاً باید هر نوع تولید علمی بر اساس استفاده نهایی و مزایای آن برای جامعه، برنامه‌ریزی شود.

 

حمایت برابر از هر دو نوع شرکت

این عضو قوه مقننه با اشاره به حوزه وسیع عملکرد شرکت‌های خلاق گفت: نباید در مسئله حمایت، بین شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، فرقی قائل شویم. اگر مفهوم صنعت را به معنای ساختن بدانیم، قطعاً حوزه‌های مانند گردشگری نیز یک صنعت تمام عیار و بسیار باارزش محسوب می‌شوند، بنابراین شرکت خلاق که از طریق ایده‌پردازی در چنین حوزه های کار می کند، می‌تواند، قدمی بسیار بزرگ در مسیر رشد اقتصادی کشور بردارد.

 

وی افزود: اساس کار شرکت‌های خلاق نیز دانش است، اما در حوزه‌های دیگری مشغول به کار هستند. تلاش فعالان صنایع نرم و خلاق برای تولید نرم‌افزارها و دیگر محصولات خلاق، می‌تواند حوزه‌های مانند صنایع دیداری و شنیداری، گردشگری، میراث فرهنگی، اسباب بازی و سرگرمی، بازی‌های رایانه‌ای، گیاهان دارویی و دیگر بخش‌های مرتبط را متحول سازد. برای مثال اپلیکیشن‌های موبایلی در حین آنکه یک فرصت هستند و خدمات زیادی به مردم ارائه می دهند،می‌توانند یک تهدید هم باشند و با انتقال اطلاعات ارزشمند ما به بیرون مرزها، برخی چالش‌های امنیتی و اجتماعی را ایجاد کنند. یک شرکت خلاق که در این حوزه فعال می‌شود و یک آپ موثر را بومی‌سازی می‌‎کند و از توان رقابت با رقبای خارجی نیز برخوردار است، قطعاً استحقاق بالاترین درجه حمایت را دارد و باید با این شرکت‌ها مانند شرکت‌های دانش‌بنیان تعامل کرد.

 

ایجاد زنجیره کامل

این فارغ‌التحصیل مقطع دکتری در رشته مهندسی شیمی، با اشاره به برخی نیازهای قانونی در زیست‌بوم نوآوری کشور، گفت: ما در قانون حمایت از جهش محصولات دانش‌بنیان تلاش کردیم تا برخی مشکلات اجرایی و همچنین مسئله تعارض منافع را مدیریت کنیم و زمینه حمایت سالم مدیران و دستگاه‌های اجرایی را به شکل موثرتری فراهم سازیم. نهادهای مانند معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باید تلاش کنند تا کل زنجیره دانش‌بنیان و خلاق یک صنعت در داخل کشور در کنار هم قرار گیرد. بومی‌سازی یک جزء کوچک از یک رشته و یا دستگاه ممکن است به تنهای مطلوب نباشد و مورد استقبال شرکت‌های بزرگ قرار نگیرد.