سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن‌ و سرم سازی رازی گفت: امیدواریم تا پایان آبان ماه گزارش اثربخشی واکسن کووپارس از سوی سازمان غذا و دارو صادر شود و بتوانیم وارد مرحله تزریق عمومی شویم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی در خصوص آخرین وضعیت واکسن «کووپارس رازی» گفت: تاکنون حدود ۱۸ هزار نفر دوز اول و ۸ هزار نفر دوز دوم واکسن کووپارس را در فاز ۳ مطالعه بالینی دریافت کرده‌اند.

سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه ۵۰ درصد داوطلبان این واکسن را دریافت و مابقی در حال تزریق هستند، گفت: گزارش بی خطری این واکسن در فاز سوم به سازمان غذا و دارو طی دو هفته گذشته ارسال شده است که روز گذشته مجوز آن نیز دریافت شد. این مجوز مصرف اضطراری داوطلبانه واکسن کووپارس است.

فلاح مهر آبادی با بیان اینکه گزارش اثربخشی این واکسن نیز در حال بررسی است که تا ۱۵ آبان ماه به سازمان غذا و دارو ارسال خواهیم کرد، تاکید کرد: امیدوار هستیم تا پایان آبان ماه مجوز اثربخشی واکسن نیز از سوی سازمان غذا و دارو صادر شود و بتوانیم وارد مرحله تزریق عمومی شویم.

سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر اینکه تاکنون عوارض جدی در داوطلبان نداشته‌ایم، عنوان کرد: همچنین مشکل خروج داوطلبان از مطالعه و یا ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن نداشتیم و تعداد معدودی مبتلا شدند.

وی در خصوص انتشار مقاله فازهای مختلف واکسن کووپارس رازی گفت: مقاله مربوط به فاز پیش بالینی مطالعه واکسن به داوران ارسال شده و به دلیل اینکه حجم مقاله زیاد است پروسه تایید و انتشار زمان می‌طلبد.

فلاح مهر آبادی ادامه داد: همچنین اقدامات مربوط به فاز اول مطالعه برای انتشار مقاله در حال انجام است که بزودی به مجلات معتبر ارسال خواهد شد.

عدم پیش خرید وزارت بهداشت با وجود قول‌ها

وی با اشاره به اینکه تمام مراحل مطالعات و تزریق واکسن، اخذ مجوزها به خوبی پیش می‌رود، اما در انعقاد قرارداد برای تولید انبوه با مشکلاتی مواجه شده‌ایم، گفت: با وجود اینکه خردادماه امسال، بر اساس موافقت دولت، مجلس و شخص دکتر نمکی به عنوان وزیر وقت بهداشت، دستور پیش خرید واکسن رازی کووپارس بعد از شروع فاز سوم داده شده بوده اما اکنون این دستور تبدیل به قرارداد نمی‌شود.

سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر اینکه موضوع تولید انبوه و انعقاد قرارداد پیش خرید تا ۵ میلیون دوز واکسن‌های داخلی بعد از فاز سوم، در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی مطرح و تایید شده بود، گفت: اما اکنون این موضوع با مشکل مواجه شده و علی رغم دستور کتبی و صحبت‌ها قرارداد پیش خرید امضا نمی‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت انعقاد قرارداد و دریافت مبلغ برای تولید انبوه گفت: تاکنون کووپارس رازی ۵ میلیون دوز تولید شده و بنا داریم تا پایان امسال نیز ۲۰ میلیون دوز تولید کنیم اما این میزان تولید منوط به انعقاد قرارداد وزارت بهداشت با موسسه رازی است.

به گفته فلاح مهر آبادی، اگر این قرارداد و پیش خرید انجام نشود امکان تولید انبوه به راحتی وجود ندارد که در این صورت یا امکان تولید کمتر یا تاخیر در میزانی که قول داده‌ایم به وجود می‌آید. هچنین اگر طبق وعده‌هایی که داده‌اند پیش خرید کنند می‌توانیم واکسن را به اندازه کافی وارد چرخه واکسیناسیون کنیم.