محققان کشور روشی برای مطالعه رفتار شمع‌های مورد نیاز برای پشتیبانی از دیوارها و سازه‌های ساحلی یا فوندانسیون توربین‌های بادی ساحلی و فراساحلی ارائه دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، انور فارس قشونی دانش آموخته دکتری مهندسی عمران مکانیک خاک و پی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «بررسی اثر هندسه شمع بر رفتار جانبی سیکلی (رفت و برگشتی) شمع‌ها در ماسه» گفت: کارهای پژوهشی زیادی در رابطه با شمع تحت بار جانبی سیکلی انجام شده است ولی هنوز روشی جامع و کامل برای طراحی هر شمع در هر خاک با در نظر گرفتن ویژگی‌های مختلف آن وجود ندارد.

وی با اشاره به هدف این پروژه گفت: هدف از مدل‌سازی آزمایشگاهی انجام شده تحلیل و مقایسه جنبه‌های مختلف رفتار شمع مانند بار جانبی سرشمع، لنگر حداکثر شمع و سختی سیستم شمع-خاک و غیره برای مقاطع هندسی و مدول الا ستیسیته مختلف شمع تحت بار جانبی سیکلی است.

فارس قشونی ادامه داد: نتایج این تحقیق به اقتصادی کردن طراحی شمع‌ها که معمولاً پروژه‌های پر هزینه‌ای هستند کمک می‌کند.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: روش کار بصورت انجام آزمایش‌های آزمایشگاهی روی مدل فیزیکی در مقیاس کوچک بود. از بارگذاری دو طرفه با فرکانس ثابت بر روی شمع‌های مدل با هندسه مقطع و انواع مواد مختلف از طریق اعمال دامنه جابجایی ثابت به سر شمع موجود در مخزن آزمایشی پر از ماسه استفاده شد.

وی افزود: نتیجه تحقیق، بیشتر در طراحی شمع‌هایی که در مناطق ساحلی و فرا ساحلی قرار دارند و اغلب تحت بارهای جانبی سیکلی ناشی از امواج دریا هستند استفاده می‌شود.

به گفته این محقق این نتایج برای پروژه‌های مرتبط با این شمع‌ها که عمدتاً در جنوب و شمال کشور طراحی شده و کاربرد دارند، قابل استفاده هستند.

وی افزود: در پروژه حاضر، شمع در ماسه در حالت خشک و سست بررسی شده و نتایج تعیین شکل مقطع شمع در یک طرح بهینه مشخص شده است و لازم است در ادامه تحقیق، خاک مورد استفاده در آزمایش‌ها به نمونه‌های متراکم‌تر ماسه و نیز خاک رس و همچنین لایه‌های مختلف که بیشتر در سایت‌های نزدیک ساحل وجود دارد گسترش یابد.

فارس قشونی گفت: بهتر است که در ادامه تحقیق، برخی حالت‌های بارگذاری مانند حالت زهکشی جزئی، زهکشی نشده و یک طرفه بررسی شوند که در بهینه‌تر کردن طراحی کمک شایانی خواهند کرد.

این محقق در خصوص ویژگی های طرح گفت: بررسی آزمایشگاهی انجام شده از لحاظ صرفه اقتصادی و مطالعات پارامتریک گسترده‌ای که در یک محیط کنترل شده انجام شده است مناسب بوده و همچنین اطلاعات بدست آمده، یک پایگاه مطمئن از داده‌ها برای مطالعات عددی و طراحی ایجاد می‌کند.

فارش قشونی در ادامه به مزیت‌های رقابتی پروژه اشاره کرده و گفت: روش آزمایش شده نسبت به آزمایش‌های میدانی یا آزمایش‌های سانتریفیوژ با صرفه‌تر بوده و امکان انجام مطالعات پارامتریک گسترده در یک محیط کنترل شده مناسب، با استفاده از این روش وجود دارد.