شیر تخلیه فشار تجهیزی کوچک اما فناور است که در خطوط لوله کاربرد دارد و تا پیش از تولید یک شرکت دانش‌بنیان، از مسیر واردات تامین می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این ابزار که به حفظ کارایی تجهیزات انتقال نفت و گاز به ویژه مخزن‌های تحت فشار کارایی بالایی دارد، جزو تجهیزات گران‌قیمتی به شمار می‌رود که توسط فعالان فناور یک شرکت دانش‌بنیان به مرحله تجاری رسیده است.

فعالان فناور در شرکت دانش بنیان مپسام توانستند رلیف ولو را با دانش ایرانی، بومی سازی و به مرحله تولید انبوه برسانند .

ایمان علیزاده مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: این محصول دارای تکنولوژی بالایی بوده که فقط در اختیار چند کشور غربی است. زمانی که فشار مخازن تحت فشار و یا خطوط لوله بالاتر از فشار کاری می رود احتیاج است که به سرعت سیال موجود از مسیر فرآیند تخلیه شود و فشار درون تجهیزات و خطوط کاهش یابد. این شیر در چنین موقعیتی کارآمد است.

 

تولید در شرایط محدودیت

با توجه به مشکلات تحریم و کاربرد زیاد آن در صنایع معدنی کشور، مهندسی معکوس این محصول، سال گذشته آغاز شد و طی این پروسه، رلیف ولو طراحی و به مرحله تولید رسید. این محصول ایران ساخت هم اکنون در صنایع گوناگونی از جمله سیستم هیدرولیکی بخش تغلیظ کارخانه مس سرچشمه رفسنجان در حال استفاده است.

 

هماهنگ با استانداردهای جهانی

از جمله ویژگی های این محصول می توان به طراحی استاندارد و انجام موفق تست های آزمایشگاهی و عملیاتی و امکان سرویس دهی آسان و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری اشاره کرد.

طراحی سیستم حساس به فشار برای جلوگیری از تاثیرات مخرب فشارهای بالا و گارانتی معتبر و ارائه خدمات پس از فروش توسط این شرکت دانش بنیان، از دیگر ویژگی های این محصول است.

 

مجموعه رلیف ولو این شرکت دانش‌بنیان به عنوان تنها نمونه داخلی از این نوع شیرها شناخته می‌شود در حال رقابت با شرکت‌های مطرح دنیا با هدف صادرات محصول به خارج از کشور است. با دستیابی فناوران شرکت مپسام به دانش فنی این محصول راهبردی، این شرکت توانمندی ساخت انواع مدل های مختلف این محصول را برای تمامی صنایع به دست آورد.

 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، حمایت‌ها در ساخت نمونه‌های اولیه تا بازارسازی و رسیدن به تولید انبوه را اثربخش دانست و گفت: این محصول ایران ساخت با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست ­جمهوری به مرحله تولید رسیده است که امید داریم با حمایت‌های بیش‌تر، به تولید سایر محصولات دانش‌بنیان این صنعت دست پیدا کنیم.