ایران در حالی که در مسیر کشور برتر سلول‌های بنیادی است، رشد محصولات و خدمات این فناوری رشدی ۸۰ برابری داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فناوری سلول‌ های بنیادی حوزه ‌ای راهبردی در پزشکی است که دستاوردهای آن، امیدواری برای درمان بسیاری از بیماری‌ ها را افزایش داده است.

مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه ها، یکی از مهمترین زیرساخت های توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در کشور بوده که در استان های بزرگ و کلان منطقه های علوم پزشکی کشور ایجاد و در حال گسترش هستند.این مراکز با تمرکز بر حیطه هایی چون آموزش، تحقیقات و تربیت منابع انسانی ، توسعه فناوری و تجاری سازی و بازار محصولات سلولی و توسعه خدمات بالینی مبتنی بر فناوری علوم سلولی فعالیت دارند.

 این مراکز، در توسعه 3 حوزه آموزشی، تحقیقات و فناوری و خدمات درمانی و عقد تفاهم نامه ها فعالیت می کنند.

خیز مراکز جامع برای کسب بازارها

مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، شناسایی، توانمندسازی، توسعه و راهبری ظرفیت های دانش و فناوری، تجاری سازی دانش و فراهم کردن فضایی مناسب برای شکوفایی و بهره مندی از علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است.

جنس حمایت معاونت علمی از پژوهش‌ها، به شکلی است که ختم به حصول راهکارهای محصول محور جهت درمان بیماری ها و حضور فعال در بازارهای جهانی و کسب سهم مناسبی در راستای استقلال و توسعه اقتصادی کشور شود.

ماموریت این مرکز در دو حوزه اصلی توسعه آموزش و پژوهش در زمینه‌ های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در سطح ملی و بین‌المللی و فناوری و تجاری ‌سازی یافته ‌های پژوهشی به منظور ارائه خدمات درمانی جهت بیماری های لاعلاج یا صعب العلاج  تعریف شده است.

ظرفیت سازی و توانمندسازی و توسعه دانش و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، تجاری سازی و تولید ثروت از دانش و توسعه بهره وری و خلق ارزش، از جمله ارزش های این ماموریت است.

تعدد مراکز

مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور شامل پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شیراز، تهران، کرمان، ایران، شهید صدوقی یزد، کرمانشاه، مشهد، دانشگاه صنعتی شریف و تربیت مدرس است که با گسترش این مراکز، برای تحقق افزوده شدن سایر دانشگاه های علوم پزشکی به این فهرست جای امیدواری وجود دارد.

رتبه ایران در سلول های بنیادی

در حال حاضر ایران از لحاظ تولید مقالات در حوزه علوم سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی دارای رتبه نخست میان کشورهای اسلامی است.افزایش سرمایه گذاری مادی و معنوی در این حوزه منجر به تصاحب جایگاه‌ های بهتر در منطقه و جهان شده است.

البته ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اهدافی را بر اساس این سند ملی متصور شده است که از آن جمله می‌توان به خوداتکایی ملی ۹۰ درصدی در تولید و تجهیزات آزمایشگاهی، کسب ۲ درصد از ارزش بازار جهانی مرتبط با سلول‌های بنیادی، تولید دانش و فناوری‌های نوین تا ارتقا به رتبه دهم دنیا، مشارکت بخش خصوصی در تحقیقات، توسعه فناوری و تولید ثروت و دستیابی به استقلال و خودکفایی در انواع بانک ‎‌های سلولی ملی مرتبط اشاره کرد.

 

 

 

حمایت از دانش بنیان ها

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، متناسب با نیاز داخلی و پیشبرد اهداف جهانی، توجه به طرح های دانش بنیان این حوزه را در اولویت های خود قرار داده است به گونه ای که تنها در سال 1399، بیش از 200 میلیارد ریال تسهیلات مالی از سوی ستاد در اختیار شرکت های دانش ‌بنیان برای اجرای طرح‌ های فناورانه قرار گرفت.

تا امروز از 16 محصول فناورانه و ایران ساخت حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی رونمایی شده است.ضمن اینکه شرکت های دانش بنیان از سال 92، به بیش از 160 شرکت افزایش یافته اند که رشد 80 برابری را نشان می دهد.