دفتر تامین سرمایه گذاری، بر تسهیل زیرساخت های سرمایه‏ گذاری، شبکه سازی برای ارتباط بهتر اجزای زیست بوم دانش بنیان و توسعه ابزارهای مالی این حوزه فعال است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از بسترهای حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه زیست بوم اقتصاد دانش‌ بنیان و خلاق، ابزار تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ است .در این روش، پروژه‌های توجیه‌پذیری که به دلیل کمبود منابع اجرا نشده، با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد از عموم مردم، تامین مالی شده تا پروژه به بهره‌برداری برسد و در پایان، سود و زیان پروژه بین صاحب طرح و سرمایه‌گذاران تقسیم خواهد شد.

بنابراین با استفاده از دسترسی آسان شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی دارای مجوز فعالیت، امکان تامین مالی خرد از عموم مردم برای صاحبان طرح‌ها بطور مستقیم و بی واسطه فراهم خواهد شد.

 

راه‌اندازی 6 پلتفرم

در حال حاضر 6 پلتفرم دارای مجوز در حال فعالیت هستند و تعدادی شرکت هم موفق به اخذ موافقت اصولی در این زمینه شده اند.از زمان معرفی این ابزار در بهمن ماه گذشته، تاکنون 9 طرح مختلف جهت تامین مالی از طریق 3 پلتفرم فوق الذکر معرفی شده‌ا.

از این میان 7 طرح موفق به جذب سرمایه شده و 1 طرح در حال تامین مالی است.تعداد طرح ‌ها پیوسته در حال افزایش است و تاکنون حدود 16 میلیارد تومان برای طرح های نوآورانه مستقیماً از عموم مردم تامین مالی شده است.این طرح ها در حوزه ی فعالیت های رایانه ای، کشاورزی، تجهیزات و محصولات پزشکی و دارویی و وسایل نقلیه بوده است..

علاوه بر این با تعاملات انجام شده با بورس، سقف تامین مالی هر طرح از مبلغ 20 میلیارد ریال به 100 میلیارد ریال افزایش یافته و امکان افزایش بیش‌تر آن در آینده نزدیک هم وجود دارد. انتظار می‌رود ابزار تامین مالی جمعی در آینده، به یکی از راه‌های اصلی تامین سرمایه برای کسب و کارهای نوپا تبدیل شود.

 

اهداف و برنامه‌ها

از جمله برنامه ها و اقدامات این دفتر می توان به اعطای مجوز ارزشگذاری دارایی های نامشهود، عملیاتی سازی و حمایت از راه اندازی پلتفرم های تامین مالی جمعی و همکاری با بیمه مرکزی جهت تسهیل فعالیت بیمه های فناور و آنلاین اشاره کرد.

ایجاد بستر استفاده از فناوری های جدید از جمله بلاکچین، احراز هویت الکترونیکی، تسهیل پذیرش شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه، برگزاری جلسات کارگروه ها در حوزه های مختلف فناوری مالی (فین تک) در معاونت علمی و کمک به رفع مشکلات این شرکت ها، از دیگر برنامه های دفتر تامین مالی و سرمایه گذاری است.

 

تامین مالی جمعی

دفتر تامین مالی و سرمایه گذاری خدمات تقویت تامین سرمایه برلی توسعه تولید محصولات دانش بنیان، تنوع بخشی، تقویت و ایجاد نهادها ابزارهای تخصصی تامین مالی را ارئه می‌دهد.

از اهداف این دفتر می‌توان به هدایت و ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و سایر منابع مالی از جمله منابع وقف به سرمایه گذاری در طرح فناورانه و همچنین ارتقای همکاری های بین الملل در توسعه بازار و سرمایه گذاری در فناوری های نوین ذیل معاونت توسعه، مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد.