یکی از اهدافی که زیست‌بوم فناوری و نوآوری دنبال می‌کند، استفاده از ظرفیت‌های دانشی و تخصصی موجود برای ارتقای سطح علمی کشور است. هدفی که به شناسایی توانایی‌های موجود می‌انجامد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، از جمله ظرفیت‌های دانشی که در کشور وجود دارد و می‌تواند راهگشای حل چالش‌های موجود در کشور باشد، دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستند. مجموعه‌هایی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآفرین که به توسعه علمی و ارتقای سطح دانش کشور کمک زیادی می‌کنند.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که می‌توانند با ورود به صنایع مختلف، توان علمی خود را بشناسند و به کار گیرند. بر همین اساس ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی این سال‌ها یکی از اولویت‌های خود را شناسایی استعدادهای برتر دانشگاهی و نخبگان علمی در کشور قرار داده‌اند تا با استفاده از توان آنها، گامی بزرگ برای توسعه کشور بردارند.

کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در همین راستا یکی از اهداف و برنامه‌های میان مدت و کوتاه مدت خود را حمایت از ارتقاء سطح علمی و فناوری در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی قرار داده است. ظرفیت‌های علمی که بهترین گزینه برای توسعه فناوری‌های آب بر مبنای الگوهای بومی و فناوری‌های به روز جهانی هستند.

استفاده و تجاری‌سازی مقالات و پایان‌نامه‌های آنها از جمله اقداماتی است که توان این نیروی انسانی ارزشمند را به صنایع کشور متصل می‌کند و راهی خواهد شد برای کسب مقام نخست ایران در منطقه و دستیابی به جایگاه شایسته جهانی بر اساس اهداف نقشه جامع علمی کشور.