در ادامه پیشرفتهای فناورانه سال های اخیر حوزه حمل و نقل، از نخستین اتوبوس برقی رونمایی شد و حالا قرار است 200 دستگاه از این اتوبوس ها به تولید انبوه برسند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، چندی پیش بود که با مشارکت مستقیم 5 شرکت دانشبنیان و خلاق، از نخستین نمونه مهندسی شده اتوبوس برقی در ایران، رونمایی شد. اتفاق بزرگی که در ادامه منجر به عقد تفاهمنامه ای برای تولید 200 دستگاه اتوبوس دیگر نیز کشید.
مزایای مهم این طرح
از مزایای مهم این طرح میتوان به کاهش مصرف سوخت نفت و گاز و پرداخت حدود 185 هزار دلار، تقریبا معادل 50درصد قیمت محصول بر اساس پیشنویس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور در مدت 12 سال برای اتوبوس تمام برقی اشاره کرد.
همچنین این طرح کلان ملی فناورانه مزایای دیگری هم دارد از جممله کاهش مصرف و پرداخت 165 هزار دلار، تقریبا بیش از 50درصد قیمت محصول بر اساس محاسبات انجام شده برای ارائه در کمیسیون ماده 12، کاهش تولید و انتشار آلایندههای هوا در کلانشهرهای آلوده.
اما یکی از ویژگی های مهم این طرح کلان ملی فناورانه، بی نیاز بودن از ایجاد زیرساخت جدید تولید و عدمنیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوسهای احتراقی است.
ضمن آنکه این طرح، به توسعه محصول جدید با سطح 75درصد داخلیسازی بر اساس استانداردهای جدید، طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور و برنامه اجرایی طرح بر اساس نظام دروازهای و صحهگذاری مرحلهبهمرحله بر اساس تست نمونههای مختلف کمک می کند.
بومی سازی 75درصد قوای محرکه الکتریکی
پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری اواسط سال گذشته توسط شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرینخودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد.
در این پروژه که 75درصد قوای محرکه الکتریکی آن، داخلیسازی و بومیسازی شده، قوای محرکه بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیادهسازی و به شکلهای مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا بهصورت بردافزا و پلاگین ارائه شده است.
موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تکسرعته درایوهای کششی، باتری پکهای هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورترها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستمهای متعدد خنککاری، همه ساخت داخل و بومیسازی شدهاست.اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو اصفهان است.
اجرای این پروژه ملی که درصدد تولید انبوه و رساندن تعداد اتوبوس ها به 200 دستگاه است، برای 100 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال آفرینی داشته است. این پروژه با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به انجام رسید.