شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تجاری سازی برای دریافت ضمانت نامه و تسهیلات چالش‌هایی دارند که با صندوق های توسعه فناوری، برطرف می‌شود.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سعید شجاعی مدیرعامل صندوق پژوهشی و فناوری غیردولتی توسعه فناوری ایرانیان گفت: این صندوق با خدماتی که در راستای تجاری سازی به شرکت های دانش بنیان ارائه می دهد موفق به اخذ مجوز دانش بنیان شده است.

 

ارائه ضمانت نامه به شرکت‌های دانش‌بنیان

برای توانمندسازی شرکت های دانش بنیان سه اقدام مهم از سوی صندوق توسعه فناوری ایرانیان صورت می گیرد که در مرحله نخست به شرکت های دانش بنیان کمک می شود تا بتوانند ضمانت نامه ارائه دهند. شرکت های دانش بنیان تازه تاسیس در زمان انعقاد قرارداد در راستای اخذ اعتماد طرف مقابل باید ضمانت نامه ارائه دهند تا پیش پرداخت را آسان تر دریافت کنند.

شرکت های دانش بنیان در مراجعه به بانک همواره با چالش چرخش مالی مواجه می شوند و به علت این که حد نصاب کافی را ندارند، در اخذ ضمانت نامه موفق نیستند. اتفاقی که در صندوق توسعه فناوری ایرانیان رقم می خورد این است که برای صدور ضمانت نامه به توان فنی شرکت توجه می کند و طبق آن ضمانت نامه صادر می کند.

صندوق توسعه ایرانیان همواره برای صدور ضمانت نامه نیمی از آن چه که سیستم بانکی دریافت می کند، از شرکت های دانش بنیان اخذ می کند و از این جهت نیز برای شرکت های دانش بنیان صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

شرکت های دانش بنیان در راستای تامین سرمایه در گردش نیاز به تسهیلات دارند که شخصا نمی توانند این تسهیلات را از منبعی تامین کنند. صندوق توسعه فناوری در این میان واسطه ای است که می تواند تسهیلات را با نرخ ترجیحی به شرکت های دانش بنیان ارائه دهد و این چالش را نیز از پیش روی شرکت‌های دانش بنیان حذف کند.

سرمایه گذاری خطرپذیر یکی از موارد دیگری است که شرکت های دانش بنیان به آن نیاز دارند تا در ابتدای فعالیت بتوانند پیش روند و مشخصا سرمایه گذاری خطرپذیر به این علت رقم می خورد که وام پاسخگوی نیاز شرکت نیست. سرمایه گذاری خطرپذیر به این شکل است که پس از ارزیابی شرکت، قسمتی از سهام شرکت اخذ و از این طریق سرمایه به سمت شرکت سوق داده می شود.

ایجاد 150 فرصت شغلی در صندوق توسعه فناوری ایرانیان

صندوق توسعه فناوری ایرانیان بواسطه ارائه این خدمات 150 فرصت شغلی ایجاد کرده استاما باید توجه داشت که خدمات ملی که صندوق توسعه ارائه می دهد به مراتب فواید بیشتری برای کشور دارد. صندوق در 10 سال گذشته 2هزار میلیارد تومان خدمات ارائه داده است که منجر به تولید و فروش 10 هزار میلیارد تومان کالا توسط شرکت های دانش بنیان شده است.

شجاعی با اشاره به معضلات حوزه شرکت های دانش بنیان توضیح داد: یکی از معضلات مهم این است که شرکت های دانش بنیان با منابع ارزان قیمت و حمایتی، کمک می شوند. باید توجه داشت که منابع ارزان قیمت و حمایتی سبب می شود تا برخی شرکت های فاقد ارزش کیفی منابع دریافت کنند و رویه سرمایه گذاری واقعی را نیز با خلل مواجه می کند.