تامین ابزارها و دستگاه های جدید مورد نیاز در حوزه علوم شناختی، گشایش های بسیاری را در حوزه دانش فوتونیک کشور فراهم آورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، گروه پیشران نورو - فوتونیک متشکل از محققان و متخصصان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با هدف دستیابی به خودکفایی و بومی سازی تجهیزات، تلاش های وسیعی را در امر ساخت و تامین دستگاه های مورد نیاز مطالعات در حوزه علوم شناختی آغاز کرده و توانسته اند ابزارهای جدیدی را برای نخستین بار در ایران گسترش دهند.

 

جایگزینی برای تصویربرداری داپلری

یکی از این تلاش های گروهی به تصویربرداری نوری پیشرفته از جریان خون مغزی و بافت زنده با روش کانتراست اسپکلی لیزری با میدان دید و سرعت بالا منجر شده که گامی بسیار ارزنده در جهت افزایش توان علمی و تصویربرداری نوری از مغز با کیفیت بسیار بالا به حساب می‌آید.

این روش، دقت فضایی و زمانی همراه با میدان دید وسیع و جایگزینی عالی برای تصویربرداری داپلری لیزری است.

این روش لیزری، امکان سنجش جریان خون در مغز و بافت سطحی و بررسی تغییرات آن را مهیا می کند.این برنامه قادر است کانتراست اسپکلی را برای کل میدان دید یا قسمت خاصی انجام دهد.همچنین در این برنامه امکان میانگین گیری روی تصاویر کانتراست و بررسی زمانی کانتراست در یک ناحیه خاص وجود دارد.

 

در خدمت بهبود زخم و ریزسیال شناسی

از کارکردهای این روش می توان به بررسی ساختاری رگ های خونی مغز و سایر بافت های سطحی مانند رتینای چشم و بررسی جریان خون مغزی و بافت و تغییرات جریان خون ناشی از تحریکات خارجی اشاره کرد.

از جمله قابلیت های این روش لیزری می توان به استفاده در مطالعات بهبود زخم در پوست و استفاده در مطالعات ریزسیال شناسی جهت بررسی جریان های ثانویه و پدیده پخش اشاره کرد.

ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت از شکل گیری گروه‌های پیشران را برای بهره‌ وری از ظرفیت و پتانسیل‌ های موجود در کشور در اهداف و برنامه‌ های خود قرار داده است.در شرایط کنونی تعامل حوزه‌ های مختلف با یکدیگر، ابزارسازی و ایجاد فناوری در حوزه‌ های علوم شناختی را ممکن کرده است.

با بومی‌سازی دانش ساخت تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز، محققان و متخصصان قادر خواهند بود با انجام طرح‌ های تحقیقاتی، یافته‌ های علمی خود را به منظور تسهیل امر تشخیص و درمان بیماری ‌های مغز و اعصاب و اختلالات عصبی به اشتراک گذاشته و به توانمندسازی بیماران کمک کنند.