آزمایشگاه ملی نقشه ­برداری مغز، مرکزی پیشرفته است که با حضور پژوهشگران این حوزه، آینده علمی و تحقیقاتی این شاخه از علم را مترقی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آزمایشگاه ملی نقشه ­برداری مغز، یک آزمایشگاه بسیار پیشرفته و باعظمت است که به عنوان حلقه ­ای از یک زنجیره، در کنار سایر آزمایشگاه ­هایی که برای کارهایی دیگر تدارک دیده شده، نیازهای آینده تحقیقاتی و خدماتی کشور را پوشش داده است.

این آزمایشگاه برای پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش­ بنیان و روزآمد در حوزه علوم و فناوری­ های شناختی ایجاد شده است.

 

باشگاه 700 نفره پژوهشگران

باشگاه پژوهشگران آزمایشگاه ملی نقشه ­برداری مغز تنها پس از گذشت 6 ماه از زمان راه­اندازی، دارای 700 عضو از اساتید و پژوهشگران برجسته سراسر کشور است.از اهداف این باشگاه می‌توان به کشف استعدادها، حمایت از پژوهشگران و ایجاد و هدایت شبکه‌ای هم ­افزا از آن‌ها، ترویج دانش نقشه­ برداری مغز در سطح ملی، رفع چالش‌ها و مشکلات سخت ­افزاری و نرم ­افزاری موجود و ارائه‌ تسهیلات آموزشی و پژوهشی اشاره کرد.

 

تسهیلات علمی و مالی

باشگاه، برای این پژوهشگران، تسهیلاتی را در نظر گرفته است که از جمله آنها می­ توان به امکان شرکت در تمامی وبینارهای آزمایشگاه به صورت رایگان، شرکت در سمپوزیوم ­های تازه­های نقشه­ برداری مغز ایران برای همه اعضای باشگاه پژوهشگران به صورت رایگان، 30 درصد تخفیف حضور در کارگاه ­های آنلاین بسته به امتیاز کسب شده، تا سقف 40 درصد تخفیف در هزینه خدمات پژوهشی بسته به امتیاز کسب شده، امکان حضور در دوره­ های کارآموزی رایگان و دریافت گواهی بسته به امتیاز کسب شده و همکاری با آزمایشگاه ملی نقشه ­برداری مغز و دریافت گواهی همکاری، اشاره کرد.

این باشگاه به صورت هیات امنایی اداره شده و یک موسسه ملی است که در اختیار همه دانشگاه ­ها و محققان کشور قرار دارد. تجهیزات این آزمایشگاه شامل دستگاه ­های تصویربرداری تشدید مغناطیسی 3 تسلا، تحریک غیرتهاجمی مغزی، الکتروانسفالوگرافی شامل سیستم سازگار با ام­ آی ­آر و طیف ­نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک است.این آزمایشگاه هم­چنین مجهز به امکانات پیشرفته پردازش داده، تصاویر و سیگنال و هم­چنین ارزیابی شناختی است.

آزمایشگاه ملی نقشه ­برداری مغز تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری ­های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری قرار دارد.