ترویج فرهنگ کارآفرینی و حمایت از نوآوری، هدف مرکز شتابدهی نوآوری است و با ارائه خدمات موفقیت شرکت‌های نوآور و خلاق را ممکن می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با رشد و توسعه چشمگیر کسب‌ و ‌کارهای دانش‌بنیان و خلاق، لزوم ایجاد زیرساخت‌ های حمایتی و تخصصی، بیش از پیش محسوس است. شتابدهنده‌ ها عملا با ایجاد فضای کاری مناسب و تخصصی و مشاوره‌ ها و منتورینگ حرفه ‌ای به رشد شرکت های خلاق کمک بسیاری می ‌کنند و در نهایت در سود آنها شریک می ‌شوند.

 

کمک به رشد شرکت های نوپا

این شتابدهنده‌ ها با ارائه خدمات تخصصی و مشاوره‌ های ارزنده خود، از اتلاف زمان و هزینه تیم‌ های نوپا جلوگیری کرده و به آن‌ها کمک می‌ کنند تا در مدت زمان بسیار کمتر از حد معمول، رشد کرده و وارد بازار شوند.

از ابتدای ایجاد مرکز شتابدهی نوآوری، یکی از اهداف این مرکز ایجاد سازو‌کاری به منظور ایجاد و توسعه شرکت های خلاق پایدار بوده است.نتایج حاصل از مطالعه و مشورت با شرکت ‌­های مجرب در این زمینه نشان داده است که دو مکانیزمی که در دنیا اجرا و منتج به نتایج خوبی شده ‌اند، فضاهای کار اشتراکی و شتابدهنده­‌ ها هستند.

این مکانیزم‌ ها این فرصت را فراهم می کنند که شرکت‌‌های نوپا با مهارت ‌های کسب و کار آشنا شوند و ابزارها و شرایط لازم برای موفقیت آنها فراهم شود.از ابتدای آغاز به کار مرکز تاکنون، بیش از 70 شتابدهنده با محوریت بخش خصوصی و کمک‌ های مادی و معنوی این مرکز راه‌اندازی شده‌ اند.

 

شتابدهی 700 تیم نوآور

از ابتدای فعالیت مرکز تاکنون بیش از 2500 تیم در فرآیندهای پیش شتابدهی شتابدهنده‌ های عضو وارد شده و از این تعداد بالغ بر 700 تیم وارد دوره شتابدهی شده ‌اند.شرکت های خلاق موفق خارج شده از شتابدهنده‌ های عضو نیز به عددی بالغ بر 400 رسیده است.

هزینه ‌های انجام شده توسط شتابدهنده‌ های عضو برای فعالیت ‌های شتابدهی نیز به عددی بالغ بر 200 میلیارد تومان رسیده است که یک چهارم این مبلغ، حمایت انجام شده تاکنون توسط دولت در سرفصل‌ های تسهیلات و بلاعوض است.

مرکز شتابدهی نوآوری تلاش خود را به عنوان حلقه واسط بخش خصوصی و دولت جهت تسهیل و آماده ‌سازی فضای کسب‌ و کار انجام داده و آغوش خود را همواره برای استفاده از نظرات فعالان کارآفرینی باز نگه داشته است.

 

پردیس سامیت

در این مسیر، پردیس سامیت یکی از رویدادهای مهم حوزه شتابدهنده های کشور است و شامل گردهمایی نقش آفرینان اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری کشور که هر ساله در پارک فناوری پردیس برگزار می‌ شود، است.

مرکز شتابدهی نوآوری به عنوان متولی شتابدهنده‌ ها و رویدادهای کارآفرینی در کشور با هدف شبکه سازی و هم‌ افزایی بین بازیگران این عرصه اقدام به برگزاری این رویداد مهم می ‌کند.

 

رویداد کارآفرینی

رویداد کارآفرینی یک گردهمایی چندساعته تا چندروزه است که شرکت ‌کنندگان، مفاهیم کارآفرینی را آموزش می ‌بینند.این رویدادها می ‌توانند رویدادهایی برای انتقال تجربه باشند یا شبکه ‌سازی با دیگر فعالان حوزه یا حتی یک رویداد چندروزه که به صورت عملی بر روی ایده مشخصی تمرین راه ‌اندازی کسب و کار می‌ کنند.

در مرکز شتابدهی از برگزاری رویدادهای کارآفرینی به عنوان یک ابزار مناسب در توسعه فرهنگ کارآفرینی و کار و تلاش بین دانشجویان و جوانان حمایت به عمل می آید.رویدادهایی که در آنها مهارت ‌های کارآفرینی مانند اید‌ه‌­ پروری، کارگروهی، شبکه‌ سازی و . . . آموزش داده می ‌­شود.

در این رویدادها، انتقال مهارت‌ ها و آموزش‌ ها بهتر صورت می ­‌گیرد.تا به امروز از برگزاری بیش از ۵۰۰ رویداد کارآفرینی توسط این مرکز در سراسر کشور حمایت به عمل آمده است.

 

1100 مربی و سخنران

برگزاری این رویدادها در 29 استان، 21 پارک فناوری و 56 دانشگاه، با حضور بیش از یک هزار و 100 مربی و سخنران و توسط بیش از 100 برگزارکننده محقق شده که بیش از 30000  نفر نیز در این رویدادها حضور داشته ‌اند.

مرکز شتابدهی نوآوری به پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۳ برای حمایت از کارآفرینی مبتنی بر نوآوری، فعالیت خود را توسط پارک فناوری پردیس معاونت علمی آغاز کرد. ترویج فرهنگ کارآفرینی از یک سو و حمایت از سازوکارهایی که به ایجاد یا توسعه شرکت های خلاق پایدار و موفق بینجامد از سوی دیگر، دو هدف اصلی مرکز شتابدهی نوآوری است.