یک نماینده مجلس خواستار تدوین برنامه حمایتی برای هر کدام از رشته‌های صنایع نرم و خلاق شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شیوا قاسمی پور نماینده حوزه انتخابیه سروآباد و مریوان در مجلس شورای اسلامی، در اینباره گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، یک دغدغه ملی است که از جمله اولویت‌های بالای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود. ما برای حمایت از این شرکت‌ها، کلیات طرح جهش محصولات دانش‌بنیان را تصویب کردیم و در اولین فرصت نیز جزئیات این طرح نیز مورد واکاوی و تصویب قرار می‌گیرد.

 

تدوین برنامه

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: تلاش شد تا در این طرح نیازمندی‌های به روز این شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرد. یکی از نقاط قوت این طرح، قرار گرفتن نام شرکت‌های خلاق در کار شرکت‌های دانش‌بنیان بود. بر اساس این طرح حمایتی، شرکت‌های خلاق و جوانان خلاق و نوآور نیز مانند فعالان دانش‌بنیان زیر چتر و پوشش حمایت‌های مصوب قرار می‌گیرند.

به گفته قاسمی پور، حوزه‌های صنایع نرم و خلاق بسیار گسترده است و از پتانسیل ثروت آفرینی و اشتغال‌زایی بسیار قابل توجهی برخوردار هستند. به همین دلیل، باید در هر کدام از این حوزه‌ها، یک برنامه مدون و قانونمند حمایتی وجود داشته باشد. برای مثال استارتاپ‌های خلاق حوزه گیاهان دارویی نیازهای دارند که بعضاً با نیازهای شرکت‌های خلاق بخش بازی‌های رایانه‌ای متفاوت است، برای این‌که این شرکت‌های نوپا به شرکت‌های خلاق بالنده تبدیل شوند، باید بسته‌های حمایتی هوشمند، هدفمند و دقیق، تدوین شود.

 

لزوم هم‌افزایی

عضو گروه دوستی ایران و کشورهای، ارمنستان، لهستان‌، چک، کامرون و ماداگاسکار، بلاروس، مکزیک، کوبا، غنا و نیجریه، با اشاره به ظرفیت‌های بالای زیست‌بوم نوآوری کشور گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات و دیگر کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، آمادگی دارد تا پذیرای پیشنهادات و طرح‌های کارشناسی شده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باشد. هم‌افزایی بین بخشی و تجمیع امکانات و حمایت‌ها، یکی از پیش‌نیازهای رشد کمی و کیفی شرکت‌های خلاق، نوآور و دانش‌بنیان است.

 

قاسمی پور، ضمن اشاره به حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه انتخابیه مریوان، افزود: باید از دکتر ستاری تشکر کنم که شخصاً در این شهرستان حضور یافت و مرکز رشد بازی‌های رایانه‌ای شهرستان را افتتاح کرد. هر چند ما در این منطقه از ظرفیت‌های بسیار بالای طبیعی و فرهنگی برخوردار هستیم که می‌تواند زمینه کار بیشتر شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان باشد.

وی با بیان این‌که به مدد توسعه زیرساخت‌ها و مراکز زیست‌بوم نوآوری می‌توان این ظرفیت‌ها را بالفعل کرد، ادامه داد: به زودی نیز شهرستان‌های بانه و سقز منطقه آزاد اقتصادی خواهند شد و همین مسئله می‌تواند زمینه ساز حضور هر چه بیشتر بازیگران زیست‌بوم نوآری در این ناحیه از کشور باشد.

 

وی ضمن تبیین چالش‌ها و فرصت‌های مناطق مرکزی غرب کشور گفت: شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان می‌توانند با حضور در مناطق مرزی از فرصت‌های موجود در این منطقه بهره ببرند و از طریق راه حل‌های نوآورانه و خلاق، برای چالش‌های مرزی، پاسخ‌های مبتکرانه فراهم کنند.

وی افزود: قطعاً اگر مراکزی مانند پارک علم و فناوری، مرکز نوآوری، خانه خلاق و شتابدهنده در شهرستان مریوان و دیگر شهرستان‌های استان کردستان ایجاد شود، می‌توان با توان بیشتری بر مشکلات ناشی از عدم وجود اشتغال کافی و دیگر مسائل، پیروز شد.