یک نماینده مجلس، ضمن تاکید بر حایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت‌های خلاق را از جمله مسائل با اولویت بالا توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فرهاد طهاسبی نماینده حوزه انتخابیه انتخابیه استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: سال‌ها قبل طرح حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شده بود، با توجه به تغییرات زیست‌بوم نوآوری در کشور و درخواست‌های مطرح شده از سوی شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، مجلس شورای اسلامی، از طریق کار کارشناسی و مشورت با نهادهای زیربط، تلاش کرد تا نیازمندی‌های این حوزه را به لحاظ تقنینی احصاء کند. حاصل کار تصویب کلیات طرح جهش محصولات دانش‌بنیان است. برای تصویب کامل طرح نیز، قطعاً نمایندگان مردم تلاش خواهند کرد تا بیشترین حمایت ممکن را به جوانان خلاق، دانش‌بنیان و فناور ایران اسلامی تخصیص دهند.

 

حمایت مجلس

طهماسبی ضمن مهم ارزیابی کردن، جنبه‌های حقوقی طرح حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به کیفیت علمی واجرایی بالای که طرح جدید حمایتی دارد، جو مجلس در حمایت از این طرح و یا هر گونه اقدام حمایتی دیگری مساعد ومثبت باشد و این طرح در نهایت با رای بالا به قانون تبدیل شود.

 

عضو کمیسیون صایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: وظیفه مجلس تصویب قوانین شفاف وکارآمد برای حمایت از فعالیت وعرضه محصولات این شرکت‌ها است ودولت هم دراجرای قانون وانجام فعالیت‌های اجرایی در زمینه توسعه کمی و کیفی زیست‌بوم نوآوری و شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، عزم خود را جزم کرده است. البته نمایندگان مردم، بی‌شک در کنار قانون‌گذاری وظیفه نظارتی خود را نیز انجام می‌دهند و بر چگونگی اجرای قانون نظارت خواهند کرد.

 

تامین منابع مالی

عضو گروه دوستی ایران و کشورهای آفریقای جنوبی، کامبوج، فیلیپین، سوئیس و سیرالئون، در ادامه افزود: شرکت‌های خلاق نیز از بسترهای مناسبی برای ثروت آفرینی و ایجاد اشتغال برخوردار هستند و جوانان بسیاری در این عرصه فعالیت می‌کنند. برای همین، نمایندگان مردم اسم شرکت‌های خلاق را نیز در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان در قانون جدید گنجاندند. به نظر بنده باید حمایت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در مورد شرکت‌های خلاق هم اعمال شود و بویژه درجهت فروش محصولات خلاق باید بسته‌های حمایتی متنوعی برای بازارسازی و بازاریابی صنایع نرم و خلاق، تبیین و تدوین شود. همچنین تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت‌های خلاق از جمله مسائل با اولویت بالا است و باید مورد توجه دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

 

این نماینده مجلس، شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را پلی میان ملت و اقتصاد درونزا توضیف کرد و گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کرده اند، باید زمینه فعالیت هر چه بیشتر استارتاپ‌ها، شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و فناور را فراهم کرد. این شرکت‌ها هستند که از طریق بومی‌سازی محصول و خدمات ما را از واردات محصولات بیگانه، بی‌نیاز می کنند. در شهرهای استهبان و نی ریز نیز بسترهای بسیار مناسبی برای فعالیت شرکت‌های خلاق در حوزه‌های مانند گیاهان دارویی، گردشگری و صنعتی وجود دارد و امیدوار هستیم که معاون محترم علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بالفعل کردن این پتانسیل‌ها را نیز مد نظر قرار دهد.