اینترنت اشیاء یکی از محورهای توسعه اقتصاد دیجیتال و تحقق ایران هوشمند است.ایجاد زمینه ‌های لازم برای توسعه این فناوری می‌ تواند این فرآیند را توسعه ببخشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اینترنت اشیاء شبکه ‌ای از اشیاء فیزیکی تعبیه‌ شده با قطعات الکترونیکی، نرم‌‌افزار، سنسورها و اتصالات است تا آنها توسط تبادل اطلاعات با تولیدکننده، اپراتور و یا دستگاه‌ های دیگر، قادر به ارائه ارزش و خدمات بیش‌تر باشند.

به عبارت ساده تر، اینترنت اشیا به اشیاء و تجهیزات محیط پیرامون ‌ما که به شبکه اینترنتمتصل شده و توسط نرم‌افزارهای تلفن‌‌های هوشمندو تبلتقابل کنترل و مدیریت هستند، اشاره دارد.

یکی از پایه های انقلاب صنعتی چهارم

اینترنت اشیاء یکی از پایه‌ های اصلی انقلاب صنعتی چهارم است و به عنوان انقلابی در اینترنت به حساب می‌ آید که به دنبال آن مفاهیمی چون ارتباطات ماشین به ماشین، ارتباطات، بیگ دیتا، هوش مصنوعی و . . . به همدیگر نزدیک شده و حجم عمده ‌ای از محصولات هوشمند در ارتباط با یکدیگر به وجود خواهد آورد که بیشتر آنها بدون مداخله انسان و برای دستیابی به اهداف هوشمندسازی است.

اینترنت اشیاء استقبال قابل توجهی را به دنبال داشته زیرا ارتباط گسترده و انواع مختلفی از چالش ‌ها و موانع را شامل مقیاس ‌پذیری، امنیت، بیگ دیتا و نیازهایی مانند انرژی ارائه می‌ دهد.

گستره عملکردی وسیع

امروزه محدود اینترنت اشیاء، وسعت بسیاری پیدا کرده است، به طوری که حجم وسیعی از زیرساخت ‌های مدیریت انرژی، اقدامات سلامت و مراقبت ‌های بهداشتی، سیستم‌ های خانگی، امور شهری و سیستم‌ های حمل ‌و نقل را دربر گرفته است.

اینترنت اشیاء با توانایی جاسازی سی ‌پی ‌یو و حافظه و منابع انرژی می‌ تواند تقریبا همه چیز را با استفاده از برنامه ‌ها به شبکه متصل کند.این سیستم‌ها وظیفه جمع ‌آوری اطلاعات، تنظیمات اکوسیستم ‌های طبیعی و حتی ساختمان ‌ها و کارخانه‌ ها را دارند.

با استفاده از این فرصت، مجموعه‌ ای از ارتباطات بی‌ حد و مرز در خانه، محل کار و سایر فضاهای شهری فراهم می ‌شود.

ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال­ هاست با راه ‌اندازی کارگروه تخصصی اینترنت اشیا، ضمن بررسی و حمایت از طرح های حول این موضوع، سرعت محدوده این فناوری را مورد توجه قرار داده است.