فهرست دانشمندان دو درصد برتر با بررسی و ارزیابی استنادات داده‌های پایگاه اسکوپوس توسط محققان دانشگاه استنفورد، ارائه شده است و نام ۶۵۵ محقق ایرانی در این فهرست دیده می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فهرست دانشمندان دو درصد برتر با بررسی و ارزیابی استنادات داده‌های پایگاه اسکوپوس توسط محققان دانشگاه استنفورد، ارائه شده و اسامی بیش از ۱۸۶ هزار محقق و پژوهشگر در ۲۲ رشته موضوعی و ۱۷۶ حوزه تخصصی بر اساس شاخص‌های استنادی استاندارد طبقه‌بندی شده‌اند.

نتایج این ارزیابی در آگوست ۲۰۲۱ در پایگاه الزویر تحت عنوان August ۲۰۲۱ data-update for "Updated science-wide author databases of standardized citation indicators” چاپ شده است.

اطلاعاتی که در دسترس عموم قرار گرفته است شامل اطلاعات استاندارد شده در مورد استنادها، h-index، hm-index تنظیم شده توسط چند نویسنده، استناد به مقالات در موقعیت‌های نویسنده مختلف و یک شاخص ترکیبی را ارائه می‌دهد. همچنین داده‌ها به صورت جداگانه در چند گروه رشته‌ای، بازه یک ساله، بازه طولانی مدت و معیارها و شاخص‌ها «با و بدون» خود استنادی و نسبت استناد به مقالات ارائه شده است.

دانشمندان در ۲۲ حوزه علمی و ۱۷۶ زیر شاخه طبقه بندی شده‌اند و صدک‌های مربوط به حوزه اصلی و فرعی نیز برای همه دانشمندانی که حداقل ۵ مقاله منتشر کرده‌اند ارائه شده است. این داده‌ها تا پایان سال ۲۰۲۰ به روز شده‌اند و انتخاب بر اساس ۱۰۰ هزار نفر برتر با نمره c (با و بدون خوداستنادی) یا رتبه صدک ۲ درصد یا بالاتر است.

یکی از موضوعات مهم در تعیین فهرست دانشمندان برتر علاوه بر تعداد مقالات، کیفیت مقالات منتشر شده است. امروزه شاخص‌های کمی و کیفی زیادی برای سنجش تولیدات علمی نویسندگان و محققان، مؤسسات و کشورها وجود دارد. شاخص کمیت، تعداد مقالات منتشر شده در مجلات علمی معتبر جهان است و شاخص کیفیت تعداد استنادها و ارجاعات داده شده به مقالات علمی افراد، مؤسسات و یا کشورها محسوب می‌شود.

دانشمندان با ادغام این دو فاکتور کمیت و کیفیت، معیارهای جدیدی را جهت اندازه گیری برون داد علمی پژوهشگران ابداع کرده‌اند که از جمله این معیارها می‌توان به شاخص اچ ایندکس اشاره کرد. این کار با هدف ارزیابی کیفی کل برونداد عملی یک پژوهشگر صورت می‌گیرد. اساس محاسبه این شاخص، تعداد استناداتی است که از سوی سایر نویسندگان یا محققان به آثار یک محقق صورت می‌گیرد. در واقع ابزاری برای ارزیابی علمی پژوهشگران است که میزان تأثیرگذاری آنها را در پیشبرد علم نشان داده و به ارزیابی کمی برون داد پژوهشی محققین می‌پردازد هدف آن توصیف بهره وری علمی و تأثیر پژوهشگران است.

در همین زمینه پژوهشگران می‌توانند به خود یا دیگری استناد کنند و این استناد قابل محاسبه است. خوداستنادی به بیان ساده، به معنای استناد به خود است و در تعریف دقیق‌تر مبنا و سند قرار دادن دستاوردهای شخصی و کارهای قبلی در پژوهش‌های فعلی است. خوداستنادی شامل خوداستنادی نویسنده، مجله، زبان، وبگاه و سایر موارد می‌شود.

در فهرست دانشمندان برتر تمامی موارد با بررسی خوداستنادی و مستثنی شدن خوداستنادی منتشر شده است. در واقع مشخص شده است هر فردی که در این فهرست قرار دارد چه تعداد مقاله منتشر کرده، چه تعداد استناد دریافت کرده و چه درصدی خوداستنادی داشته است. پایین‌ترین میزان خوداستنادی برای دانشمندان ایرانی حاضر در این فهرست ۲.۶۴ درصد و بالاترین میزان خوداستنادی ۷۶.۰۹ درصد بوده است.

انتخاب دو درصد برتر دانشمندان جهان برای بازه زمانی طولانی مدت (career-long) و همچنین بازه زمانی یک ساله (single year impact) انجام می‌شود که بر اساس آخرین به روز رسانی ارائه شده است.

در فهرست مورد بررسی در این گزارش نام «ایران» انتخاب شده و فهرست دانشمندان برتر برای بازه زمانی طولانی مدت (career-long) تنها در ۶۰ رشته اصلی (اول) و بدون در نظر گرفتن رشته فرعی بررسی شده است.

نفر اول فهرست با رتبه ۴۵۲ محسن شیخ الاسلامی کندلوسی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رشته مهندسی مکانیک در شاخه اصلی فیزیک و نجوم و شیمی فیزیک در شاخه‌های فرعی است. وی دانشیار گروه آموزشی حرارت و سیالات دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است.

۲۰ نفر اول فهرست الزویر در بازه طولانی مدت

معرفی دانشمندان برتر کشور در ۶۴ رشته/سهم دانشگاهها از محققان برتر

در فهرست دانشمندان برتر که در بازه زمانی طولانی مدت (career-long) منتشر شده است ۶۵۵ نفر با دسته بندی کشور «ایران» در این فهرست قرار دارند. این نام‌ها با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، بخش خصوصی، فرهنگستان و سازمان‌های مرتبط با حوزه‌های علم و فناوری مرتبط هستند.

در این فهرست ۱۳۶ نام مرتبط با گروه علوم پزشکی، ۱۶۶ نام مرتبط با دانشگاه‌های صنعتی، ۲۶۷ نام مرتبط با دانشگاه‌های جامع، ۵۲ نام مرتبط با دانشگاه آزاد، ۲۷ نام مرتبط با سایر سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی است. ۷ نام نیز بدون مشخص بودن وابستگی علمی در این فهرست حضور دارند.

جدول فراوانی نام رشته‌ها در فهرست دانشمندان برتر

رشته تعداد
اپتیک / باغبانی / تغذیه و رژیم غذایی / روانپزشکی / علوم دامپزشکی / علوم محیط زیست / غدد درون ریز و متابولیسم / فیزیک عمومی / گوارش و کبد / مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب ۲ نفر
بیوفیزیک / پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری پزشکی / دندانپزشکی / قارچ شناسی و انگل شناسی / مهندسی پزشکی / مهندسی زمین شناسی و ژئوماتیک ۳ نفر
ریاضیات عددی و محاسباتی ۴ نفر
بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی / تحقیق در عملیات / ریاضیات عمومی / زراعت و کشاورزی / شیمی معدنی و هسته‌ای / فیزیک شیمی ۵ نفر
اپتوالکترونیک و فوتونیک / بیوتکنولوژی ۶ نفر
پزشکی عمومی و داخلی ۴۸ نفر
مهندسی مکانیک و حمل و نقل ۵۵ نفر
انرژی ۶۲ نفر
مواد ۶۶ نفر

جدول زیر بر اساس ترتیب الفبایی تنظیم شده است و نفر اول هر رشته در فهرست در این جدول آمده است. ممکن است در یک رشته بیش از یک نفر در فهرست حضور داشته باشند اما مبنا فقط اولین نفر در فهرست بوده است.

جدول زیر تنها بر اساس ترتیب الفبایی تنظیم شده و تنها در بر گیرنده نفرات اول فهرست هر رشته انتخابی است.

(۱۹۹۶-۲۰۲۰)

h-index  ۲۰۲۰ hm-index ۲۰۲۰ مقالات با استناد متمایز درصد خوداستنادی رتبه استنادات براساس نمره ترکیبی
۱ امید اخوان اشرفیه دانشگاه صنعتی شریف فیزیک کاربردی / دانشیار ۵۴۰۹ ۱۵۹ ۵,۴۰۸ ۱۳,۱۸۹ ۵۸ ۲۸.۹۷۷۴ ۱۴۸ ۱۱.۶۶ درصد ۵,۲۰۵
۲ شاهین آخوندزاده بستی دانشگاه علوم پزشکی تهران روانپزشکی / استاد ۴۱۰۴۸ ۳۹۵ ۴۱,۰۴۷ ۷,۸۵۷ ۴۷ ۱۸.۸۹۴۶ ۳۱۵ ۱۸.۴۵ درصد ۲۹,۲۴۶
۳ مهدی آخوندزاده هنزائی دانشگاه تهران هوافضا / دانشیار ۱۸۳۵۲۵ ۴۲ ۴۳۵,۵۹۰ ۴۰۵ ۱۲ ۹.۷۸۳۳ ۳۲ ۱۹.۸۰ درصد ۴۰۶,۴۷۷
۴ محسن ادیب حاج باقری دانشگاه علوم پزشکی کاشان پرستاری / استاد ۱۷۱۹۰۴ ۶۹ ۲۸۵,۷۵۸ ۹۷۱ ۲۰ ۱۰.۲۶۶۷ ۶۲ ۵.۹۱ درصد ۳۰۹,۳۲۱
۵ مصطفی اسلامی دانشگاه مازندران اپتیک / دانشیار ۷۱۷۵۵ ۱۳۲ ۷۱,۷۵۴ ۳,۶۱۱ ۳۸ ۱۹.۴۲۰۲ ۱۲۴ ۲۳.۵۸ درصد ۶۴,۱۲۲
۶

احمد اسماعیل زاده

دانشگاه علوم پزشکی تهران

تغذیه و رژیم غذایی / استاد

۱۰۲۹۸۲ ۴۲۸ ۱۰۳,۸۴۱ ۹,۶۸۸ ۵۱ ۲۳.۹۱۲۹ ۳۶۹ ۲۰.۷۳ درصد ۹۵,۷۳۳
۷

علیرضا اشرفی

دانشگاه کاشان ریاضیات عمومی / استاد ۱۰۱۶۲۲ ۳۶۵ ۱۰۲,۰۴۷ ۲,۹۷۷ ۲۷ ۱۷.۲۸۳۳ ۲۷۹ ۳۷.۶۸ درصد ۶۲,۶۴۸
۸ علی اصغر انصافی دانشگاه صنعتی اصفهان شیمی تجزیه / استاد ۱۹۲۸۷ ۵۰۶ ۱۹,۲۸۶ ۱۱,۳۸۰ ۵۱ ۳۴.۹۹۴۴ ۴۸۷ ۱۸.۸۴ درصد ۱۶,۷۱۴
۹

ابراهیم بابایی

دانشگاه تبریز مهندسی برق و الکترونیک / استاد ۲۴۵۰۴ ۳۹۳ ۲۴,۵۰۳ ۷,۴۰۵ ۴۱ ۲۲.۹۵۰۰ ۳۲۶ ۲۰.۸۴ درصد ۱۹,۸۸۶
۱۰

حمیدرضا پورقاسمی

دانشگاه شیراز ژئوشیمی و ژئوفیزیک / دانشیار ۵۸۸۷۵ ۱۷۸ ۵۸,۸۷۴ ۷,۸۰۰ ۵۱ ۲۱.۰۱۶۱ ۱۷۰ ۲۶.۴۵ درصد ۴۷,۸۵۳
۱۱

حمیدرضا تقی یاری

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی جنگلداری / دانشیار ۱۸۴۷۸۰ ۱۱۲ ۵۱۰,۸۹۷ ۵۶۰ ۱۱ ۸.۲۵۹۵ ۹۵ ۵۷.۸۹ درصد ۱۹۶,۲۲۸
۱۲

محمدصالح تواضعی

دانشگاه صنعتی شریف مهندسی صنایع و اتوماسیون / دانشیار ۶۵۷۰۵ ۱۳۵ ۶۵,۷۰۴ ۳,۰۷۴ ۲۸ ۱۸.۰۶۶۷ ۱۱۵ ۱۷.۵۲ درصد ۵۷,۲۹۱
۱۳

سید مهدی جعفری

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان علوم غذایی / استادیار ۳۳۶۵۲ ۲۷۹ ۳۳,۶۵۱ ۱۰,۰۳۶ ۵۴ ۲۶.۴۳۵۷ ۲۶۳ ۲۳.۱۶ درصد ۲۵,۱۴۹
۱۴ محسن جلالی دانشگاه بوعلی سینا همدان زراعت و کشاورزی / استاد خاکشناسی ۴۲۲۸۳ ۱۸۲ ۴۲,۲۸۲ ۳,۳۲۵ ۳۰ ۲۳.۷۵۰۰ ۱۷۶ ۱۸.۵۴ درصد ۳۵,۰۵۵
۱۵

جمشیدخان چمنی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بیوفیزیک / استاد ۱۱۰۲۲۹ ۱۲۶ ۱۱۴,۰۴۰ ۳,۳۵۱ ۴۱ ۱۶.۰۴۰۵ ۱۱۲ ۱۲.۱۶ درصد ۱۱۹,۳۳۶
۱۶

علیرضا ختائی

دانشگاه تبریز مهندسی شیمی / استاد ۱۴۲۶۶ ۴۶۳ ۱۴,۲۶۵ ۱۶,۱۳۳ ۶۳ ۳۳.۷۵۲۴ ۴۴۹ ۲۱.۲۵ درصد ۱۰,۰۳۱
۱۷

علی خدیوی

دانشگاه اراک باغبانی / استاد ۱۷۸۰۸۸ ۱۲۰ ۳۳۵,۲۹۸ ۷۷۱ ۱۴ ۹.۹۸۳۳ ۱۰۰ ۳۱.۴۷% ۲۴۶,۹۱۳
۱۸

مهدی دهقان

دانشگاه صنعتی امیرکبیر ریاضیات عددی و محاسباتی / استاد ۲۳۹۶ ۶۲۶ ۲,۳۹۵ ۱۷,۴۷۶ ۶۵ ۵۰.۳۳۳۳ ۵۹۰ ۲۲.۶۷ درصد ۱,۳۹۴
۱۹

فریدون دواچی

دانشگاه علوم پزشکی تهران آرتریت و روماتولوژی / استاد بازنشسته ۹۶۵۷۷ ۱۸۲ ۹۶,۵۷۶ ۳,۸۴۶ ۲۸ ۱۱.۷۷۲۲ ۱۵۴ ۱۶.۴۵ درصد ۸۹,۶۲۹
۲۰

بیژن دواز

دانشگاه یزد هوش مصنوعی و پردازش تصویر / استاد ۵۳۱۳۲ ۴۶۸ ۵۳,۱۳۱ ۳,۷۲۷ ۲۸ ۲۱.۵۸۳۳ ۳۴۳ ۴۵.۲۳ درصد ۲۰,۶۶۳
۲۱

علی رسمتی

دانشگاه تبریز اپتوالکترونیک و فوتونیک / استاد ۱۶۰۸۸۲ ۳۹۶ ۲۲۸,۰۰۲ ۱,۶۷۹ ۱۹ ۱۲.۶۰۰۰ ۲۱۹ ۳۱.۴۴ درصد ۱۷۹,۲۶۶
۲۲

نیما رضایی

دانشگاه علوم پزشکی تهران ایمونولوژی / استاد ۴۷۵۹۴ ۹۰۳ ۴۷,۵۹۳ ۱۲,۸۳۹ ۵۱ ۲۱.۹۶۸۳ ۷۲۳ ۲۹.۸۶ درصد ۲۷,۶۰۵
۲۳

آرمان زرگران

دانشگاه علوم پزشکی تهران طب مکمل و جایگزین / استادیار ۱۸۵۶۹۱ ۹۵ ۶۷۶,۰۹۹ ۷۲۹ ۱۵ ۶.۹۹۹۲ ۷۵ ۴۳.۴۴ درصد ۴۵۴,۰۸۶
۲۴

محمدرضا زرین دست

دانشگاه علوم پزشکی تهران مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب / استاد ۶۶۸۹۳ ۶۰۱ ۶۶,۸۹۲ ۶,۰۰۷ ۳۱ ۲۱.۷۹۰۲ ۵۲۳ ۳۶.۲۰ درصد

۴۴,۰۱۹

۲۵

محمدرضا ستاره

دانشگاه کردستان فیزیک هسته‌ای و ذرات / استاد ۱۲۲۵۱ ۳۱۳ ۱۲,۲۵۰ ۶,۱۵۳ ۴۲ ۳۱.۸۳۳۳ ۲۶۲ ۲۴/۴۷ درصد ۹,۹۸۳
۲۶

حمید سربازی آزاد

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی محاسبات / استاد ۱۸۱۰۸۶ ۳۴۳ ۳۷۲,۹۷۸ ۱,۵۴۱ ۱۹ ۱۱.۵۳۳۳ ۲۳۴ ۳۲/۹۱ درصد ۲۶۹,۶۲۱
۲۷ محسن شیخ الاسلامی کندلوسی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل مکانیک و سیالات / دانشیار ۴۵۲ ۴۱۱ ۴۵۱ ۲۴,۴۱۷ ۱۰۰ ۶۵.۵۴۲۹ ۴۰۲ ۲۷/۶۱ درصد ۲۷۱
۲۸

الیاس شیوانیان

دانشگاه بین‌المللی المللی امام خمینی (ره) ریاضیات کاربردی / دانشیار ۱۴۳۸۳۰ ۱۱۲ ۱۷۶,۸۰۳ ۱,۴۱۰ ۲۱ ۱۵.۰۳۳۳ ۹۵ ۳۵/۹۱ درصد ۱۰۸,۱۸۵
۲۹

امیرحسین صاحبکار

دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی / دانشیار ۹۱۹۷ ۱,۰۱۵ ۹,۱۹۶ ۲۷,۲۹۶ ۶۳ ۳۲.۹۹۳۲ ۹۳۶ ۲۷/۶۶ درصد ۳,۴۸۲
۳۰

جواد صالحی

دانشگاه صنعتی شریف شبکه و مخابرات / استاد ۳۵۱۹۴ ۱۷۷ ۳۵,۱۹۳ ۵,۶۴۲ ۳۲ ۱۷.۲۸۸۹ ۱۳۷ ۱۰/۹۱ درصد ۳۶,۴۳۸
۳۱

سیامک صبور

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بینایی سنجی / استادیار ۱۸۰۵۶۱ ۳۷۰ ۳۶۴,۲۸۴ ۲,۲۹۴ ۱۹ ۵.۴۹۸۶ ۱۷۷ ۳۸/۳۰ درصد ۶۸,۵۸۱
۳۲

علی اکبر صبوری

دانشگاه تهران شیمی عمومی / استاد ممتاز ۸۹۰۵۳ ۴۹۳ ۸۹,۰۵۲ ۶,۴۲۶ ۳۷ ۱۹.۸۵۸۱ ۴۵۱ ۳۶/۴۰ درصد ۴۲,۰۹۷
۳۳

محمدرضا صفری نژاد

بخش خصوصی ارولوژی و نفرولوژی / استاد ۱۸۳۹۶ ۱۵۲ ۱۸,۳۹۵ ۴,۲۳۴ ۳۸ ۳۲.۰۴۲۹ ۱۳۲ ۴/۲۱ درصد ۲۱,۳۷۹
۳۴

مسعود صلواتی نیاسر

دانشگاه کاشان مواد / استاد ۳۱۰۰ ۸۹۳ ۳,۰۹۹ ۲۴,۵۰۰ ۷۴ ۴۹.۸۱۹۰ ۸۶۹ ۲۴/۵۸ درصد ۱,۵۲۷
۳۵

علی صمدی کوچکسرائی

دانشگاه علوم پزشکی ایران مهندسی پزشکی / استاد ۱۶۹۰۷۰ ۱۴۰ ۲۶۸,۰۲۲ ۲,۱۰۹ ۲۴ ۱۰.۸۰۲۶ ۱۲۲ ۲۶/۵۴ درصد ۲۳۰,۳۴۹
۳۶

عطااله طالعی زاده

دانشگاه تهران تحقیق در عملیات / دانشیار ۵۴۶۹۹ ۱۵۸ ۵۴,۶۹۸ ۳,۳۱۳ ۳۵ ۲۲.۹۸۳۳ ۱۵۱ ۲۳/۱۵ درصد ۴۳,۴۸۶
۳۷

محمد عبداللهی

دانشگاه علوم پزشکی تهران شیمی دارویی و بیومولکولی / استاد ۳۰۷۹۶ ۸۹۲ ۳۰,۷۹۵ ۲۰,۷۰۰ ۶۷ ۳۴.۹۵۱۱ ۸۰۶ ۲۵/۲۷ درصد ۱۶,۹۹۹
۳۸

احمد عریان

دانشگاه شیراز علوم دامپزشکی / استاد ۸۹۲۸۳ ۲۷۴ ۸۹,۲۸۲ ۴,۱۵۰ ۳۱ ۱۷.۷۷۱۱ ۲۴۹ ۲۴/۶۰ درصد ۶۵,۵۶۲
۳۹

فریدون عزیزی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی غدد درون ریز و متابولیسم / استاد ممتاز ۸۸۴۹ ۱,۲۹۰ ۸,۸۴۸ ۲۴,۲۹۲ ۶۰ ۳۱.۸۲۱۸ ۱,۰۶۹ ۲۵/۲۴ درصد ۵,۷۷۳
۴۰

سعید عزیزیان

دانشگاه بوعلی سینا همدان فیزیک شیمی / استاد ۳۳۵۷۶ ۱۵۴ ۳۳,۵۷۵ ۴,۵۰۷ ۳۲ ۲۰.۵۲۵۰ ۱۴۳ ۱۴/۴۵ درصد ۳۳,۲۴۲
۴۱

علیرضا عشوری

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران پلیمر / استاد ۲۳۰۱۸ ۱۴۲ ۲۳,۰۱۷ ۵,۷۸۸ ۴۴ ۲۷.۴۳۳۳ ۱۳۹ ۶/۸۱ درصد ۲۵,۵۴۰
۴۲

محمد عطایی

دانشگاه صنعتی شاهرود معدن و متالورژی / استاد ۱۵۴۵۸۶ ۱۷۳ ۲۰۵,۵۹۱ ۲,۲۵۹ ۲۶ ۱۶.۵۶۶۷ ۱۳۲ ۱۶/۴۰ درصد ۲۰۰,۰۱۷
۴۳ سید موید علویان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گوارش و کبد / استاد ۴۷۵۹۵ ۶۳۶ ۴۷,۵۹۴ ۱۱,۲۳۵ ۳۷ ۲۱.۴۳۶۰ ۵۲۶ ۲۴/۷۹ درصد ۳۱,۴۷۸
۴۴

محمدحسن قاسمیان

دانشگاه تربیت مدرس مهندسی زمین شناسی و ژئوماتیک / استاد ۱۰۶۸۶۱ ۲۴۷ ۱۰۹,۲۱۸ ۲,۷۰۳ ۲۷ ۱۶.۸۶۶۷ ۱۸۲ ۲۹/۲۰ درصد ۷۹,۳۷۶

۴۵

مهراورنگ قائدی

دانشگاه یاسوج شیمی ارگانیک / استاد ۱۱۳۴۰ ۵۳۲ ۱۱,۳۳۹ ۱۸,۱۱۷ ۶۷ ۳۷.۴۱۳۵ ۵۲۰ ۲۵/۴۴ درصد ۷,۰۷۸
۴۶

بهزاد قنبری

دانشگاه صنعتی کرمانشاه فیزیک عمومی / دانشیار ۱۳۸۸۲۸ ۸۴ ۱۶۵,۳۸۳ ۱,۴۹۲ ۲۲ ۱۵.۲۰۰۰ ۷۷ ۲۴/۷۲ درصد ۱۴۲,۲۳۵
۴۷

نوید قوی حسین زاده

دانشگاه گیلان علوم لبنی و دامی / استاد ۱۸۲۲۰۲ ۱۱۹ ۳۹۴,۵۲۱ ۶۱۷ ۱۲ ۸.۸۱۶۷ ۹۸ ۳۰/۲۸ درصد ۲۸۶,۵۷۵
۴۸

علی کاوه

دانشگاه علم و صنعت ایران مهندسی عمران / استاد ممتاز ۱۷۵۵۰ ۶۲۲ ۱۷,۵۴۹ ۸,۲۶۱ ۴۰ ۲۹.۶۱۶۷ ۴۸۹ ۳۵/۳۰ درصد ۷,۵۳۵
۴۹ کیخسرو کریمی دانشگاه صنعتی اصفهان بیوتکنولوژی / استاد ۱۲۸۵۵۲ ۱۸۹ ۱۴۴,۱۴۲ ۷,۵۵۸ ۴۳ ۲۳.۸۳۸۹ ۱۸۰ ۱۷/۷۰ درصد ۱۳۹,۸۴۷
۵۰

سیدمحمدحسین کلانتر معتمدی

دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) دندانپزشکی / استاد ۱۰۷۵۵۵ ۱۹۲ ۱۱۰,۱۹۰ ۱,۸۳۸ ۲۳ ۱۶.۱۸۰۲ ۱۴۱ ۶/۵۶ درصد ۱۲۱,۵۷۲
۵۱

بیتا گرامی زاده نایینی

دانشگاه علوم پزشکی شیراز جراحی / استاد ۱۵۳۳۴۶ ۴۲۶ ۲۰۱,۸۷۲ ۲,۶۰۸ ۲۴ ۱۲.۲۰۴۴ ۳۳۵ ۱۵/۳۰ درصد ۲۱۲,۱۵۶
۵۲ محمدجعفر گلعلی پور دانشگاه علوم پزشکی گلستان آناتومی و مرفولوژی / استاد ۱۸۳۲۹۲ ۱۰۶ ۴۲۷,۶۹۷ ۸۱۴ ۱۵ ۹.۴۰۹۵ ۹۸ ۱۳.۴۰ درصد ۴۳۰,۰۲۷
۵۳

مهدی محبعلی

دانشگاه علوم پزشکی قارچ شناسی و انگل شناسی / استاد ۱۳۱۹۳۱ ۳۷۸ ۱۵۰,۸۶۵ ۳,۸۷۹ ۲۹ ۱۳.۹۱۳۰ ۳۳۴ ۳۵/۳۲ درصد ۱۰۰,۶۲۳
۵۴

امیرحسین محوی

دانشگاه علوم پزشکی تهران علوم محیط زیست / دانشیار ۴۱۷۲۴ ۵۵۲ ۴۱,۷۲۳ ۹,۵۳۲ ۴۷ ۲۴.۶۹۸۰ ۴۹۸ ۳۰/۱۷ درصد ۲۶,۸۹۲
۵۵

علی مرسلی

دانشگاه تربیت مدرس شیمی معدنی و هسته‌ای / استاد ۵۴۰۲۵ ۶۳۷ ۵۴,۰۲۴ ۱۰,۳۱۰ ۴۵ ۳۰.۳۸۱۳ ۵۸۷ ۳۳/۵۵ درصد ۲۶,۶۸۴
۵۶

اصغر مصباحی

دانشگاه علوم پزشکی تبریز پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری پزشکی / استاد ۱۶۰۱۰۶ ۱۰۵ ۲۲۴,۹۶۸ ۹۸۹ ۱۷ ۱۰.۸۹۴۴ ۸۵ ۲۷/۰۶ درصد ۱۹۴,۶۵۴
۵۷

علی منتظری

جهاد دانشگاهی پزشکی عمومی و داخلی / استاد پژوهشی ۱۵۹۷۱ ۴۱۴ ۱۵,۹۷۰ ۹,۷۶۴ ۴۷ ۲۲.۸۲۸۳ ۳۵۸ ۹/۶۵ درصد ۱۷,۰۵۷
۵۸

مجید منجمی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی علم نانو و فناوری نانو / استاد ۱۱۲۹۴۸ ۲۹۶ ۱۱۸,۰۹۱ ۲,۲۹۶ ۲۴ ۱۷.۹۴۴۴ ۲۱۱ ۷۱/۹۴ درصد ۱۳,۱۹۱
۵۹

محمدرضا نمازی

دانشگاه علوم پزشکی شیراز پوست و بیماری‌های مقاربتی / دانشیار پژوهشی ۱۰۸۵۵۹ ۲۰۶ ۱۱۱,۶۲۹ ۱,۶۰۵ ۲۱ ۱۶.۵۷۵۰ ۱۵۲ ۷/۰۱ درصد ۱۲۱,۲۳۲
۶۰

وحید نورانی

دانشگاه تبریز مهندسی محیط زیست / استاد ۱۰۰۰۸۱ ۱۴۸ ۱۰۰,۱۰۱ ۳,۰۸۸ ۲۶ ۱۷.۰۵۹۵ ۱۳۱ ۲۶/۰۷ درصد ۷۶,۹۶۹
۶۱

طاهر نیکنام

دانشگاه صنعتی شیراز انرژی / استاد ۱۱۰۰۶ ۲۸۵ ۱۱,۰۰۵ ۹,۹۴۳ ۵۷ ۳۳/۸۰۰۰ ۲۶۵ ۱۳/۵۵ درصد ۱۰,۴۷۸
۶۲

ژاله ورشوساز

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فارماکولوژی و داروسازی / استاد ۵۱۳۰۸ ۲۵۸ ۵۱,۳۰۷ ۵,۱۵۲ ۳۸ ۲۱/۰۵۳۶ ۲۳۰ ۱۰/۹۴ درصد ۵۲,۴۵۲
۶۳ سیدمحمد هاشمی نژاد دانشگاه علم و صنعت ایران آکوستیک / استاد مکانیک ۱۵۱۵۷۹ ۱۷۱ ۱۹۶,۵۷۴ ۱,۶۹۴ ۲۲ ۱۴/۵۰۰۰ ۱۵۲ ۲۲.۹۳ درصد ۱۳۹,۹۷۲
۶۴

محمدرضا یعقوبی ارشادی

دانشگاه علوم پزشکی تهران طب عفونی و بیماری‌های گرمسیری / استاد ۱۵۷۹۳۵ ۱۱۲ ۲۱۷,۰۷۷ ۱,۴۹۴ ۲۳ ۱۰/۶۶۰۸ ۱۰۳ ۴۱/۳۹ درصد ۱۵۷,۳۳۷

سهم دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از فهرست دانشمندان برتر

دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور در این فهرست سهم متعددی دارند. با توجه به اینکه برخی از محققان از نام مرکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه برای اعلام وابستگی علمی خود استفاده می‌کنند بنابراین ممکن است در برابر نام محقق نام مرکز و یا نام دانشگاه ذکر شده باشد.

معرفی دانشمندان برتر کشور در ۶۴ رشته/سهم دانشگاهها از محققان برتر

جدول فراوانی نام دانشگاه‌ها در فهرست دانشمندان برتر

میزان اعلام وابستگی محققان برتر
یک نفر

دو نفر
سه نفر
دانشگاه اراک / دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان / پژوهشگاه مواد و انرژی / دانشگاه سمنان
چهار نفر
پنج نفر
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان / مؤسسه پلیمر و پتروشیمی ایران / پژوهشگاه دانش‌های بنیادی / دانشگاه صنعتی سهند / دانشگاه کردستان / دانشگاه شهرکرد
شش نفر
دانشگاه صنعتی مالک اشتر / دانشگاه پیام نور / دانشگاه گیلان / دانشگاه اصفهان / دانشگاه مازندران
هفت نفر
دانشگاه کاشان
هشت نفر
دانشگاه رازی کرمانشاه / دانشگاه صنعتی شاهرود
نه نفر
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

جدول فراوانی نام دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی در فهرست دانشمندان برتر

دانشگاه مراکز تحقیقاتی و میزان اعلام وابستگی محقق جمع
دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش (۱ نفر) ۳۸ نفر
مرکز تحقیقات طب تجربی (۱ نفر)
مرکز تحقیقات بهره برداری از دانش سلامت (۱ نفر)
پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد (۱ نفر)
مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر (۱ نفر)
مرکز تحقیقات نقص ایمنی کودکان (۱ نفر)
مرکز تحقیقات روماتولوژی (۱ نفر)
بیمارستان روزبه (۱ نفر)
مرکز تحقیقات تروما (۱ نفر)
مؤسسه علوم دارویی (۱ نفر)
مرکز تحقیقات انکولوژی گوارش (۲ نفر)
پژوهشگاه غدد درون ریز و متابولیسم (۲ نفر)
دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی (۳ نفر)
دانشکده بهداشت (۳ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی تهران (۱۸ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی شیراز مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت (۱ نفر) ۱۱ نفر
مرکز تحقیقات پیوند و ترمیم اعضا (۱ نفر)
مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری (۱ نفر)
مرکز تحقیقات مولکولی پوست (۱ نفر)
مرکز تحقیقات نانوفناوری (۱ نفر)
مرکز تحقیقات علوم دارویی (۱ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی شیراز (۲ نفر)
مرکز تحقیقات شیمی دارویی و گیاهی (۳ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مرکز تحقیقات رشد و تکامل کودک (۱ نفر) ۱۰ نفر
مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری (۱ نفر)
پژوهشکده قلب و عروق (۱ نفر)
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (۱ نفر)
مرکز تحقیقات پردازش تصویر و سیگنال پزشکی (۱ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (۵ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی تبریز پژوهشکده سالمندی (۱ نفر) ۹ نفر
مرکز تحقیقات آنالیز دارویی (۲ نفر)
مرکز تحقیقات ریزفناوری دارویی (۲ نفر)
مرکز تحقیقات کاربردی دارو (۲ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی تبریز (۲ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولیدمثل (۱ نفر) ۹ نفر
مرکز تحقیقات گوارش و کبد (۱ نفر)
پژوهشکده علوم دندانپزشکی (۲ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (۵ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی مشهد مرکز تحقیقات فارماکولوژی گیاهان دارویی (۱ نفر) ۹ نفر
مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای (۱ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی مشهد (۳ نفر)
مرکز تحقیقات علوم دارویی (۴ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی مازندران مرکز تحقیقات علوم دارویی (۱ نفر) ۶ نفر
مرکز تحقیقات سرطان دستگاه گوارش (۱ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی مازندران (۱ نفر)
مرکز تحقیقات توکسوپلاسموزیس (۱ نفر)
مرکز تحقیقات علوم دارویی (۲ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (۱ نفر) ۶ نفر
مرکز تحقیقات بیولوژی پزشکی (۱ نفر)
مرکز تحقیقات دارورسانی نانو (۱ نفر)
مرکز تحقیقات علوم دارویی (۱ نفر)
مرکز تحقیقات عوامل محیطی مؤثر بر سلامت (۲ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی کرمان مرکز منطقه‌ای آموزش نظام مراقبت پایش و ارزشیابی HIV/ایدز (۱ نفر) ۲ نفر
مرکز تحقیقات لیشمانیاسیس (۱ نفر)
دانشگاه علوم پزشکی زنجان مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دارویی (۱ نفر) ۱ نفر
دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت (۱ نفر) ۱ نفر
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مرکز تحقیقات سم شناسی پزشکی و سو مصرف مواد مخدر (۱ نفر) ۱ نفر
دانشگاه علوم پزشکی لرستان مرکز تحقیقات داروهای گیاهی رازی (۱ نفر) ۱ نفر
دانشگاه علوم پزشکی زنجان دانشکده داروسازی (۱ نفر) ۱ نفر
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مرکز تحقیقات ارتقا سلامت (۱ نفر) ۱ نفر
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) (۸ نفر) ۸ نفر
دانشگاه علوم پزشکی بابل دانشگاه علوم پزشکی بابل (۳ نفر) ۳ نفر
تعداد ۲ محقق دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز / گلستان / ایران / کاشان ۸ نفر
تعداد یک محقق انستیتو پاستور ایران / دانشگاه‌های علوم پزشکی بوشهر / البرز / شهید صدوقی یزد / رفسنجان / ارومیه / یاسوج / شهرکرد / گیلان ۹ نفر
بدون نام مشخص دانشکده پزشکی (۳ نفر) ۳ نفر
بخش خصوصی مرکز بالینی تشخیص بیماری‌های اورولوژی (یک نفر) ۱ نفر
جمع محققان علوم پزشکی ۱۳۵ نفر

جدول فراوانی نام دانشگاه‌ها در فهرست دانشمندان برتر (با تکرار ۱۰ بار و بیشتر)

نام دانشگاه تعداد محقق
دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۲۵ نفر
دانشگاه صنعتی شریف ۳۸ نفر
دانشگاه تهران ۴۹ نفر
دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای تابعه دانشگاه ۵۲ نفر

به گزارش مهر، در فهرست انتخاب دو درصد برتر دانشمندان جهان برای بازه زمانی طولانی مدت (career-long) یک کلید برای درک شاخص‌های موجود در فهرست منتشر شده است که شامل نام نویسنده، نام مؤسسه، کشور مرتبط با مؤسسه، تعداد مقالات در بازه زمانی ۱۹۶۰-۲۰۲۰، سال انتشار اولین مقاله، سال انتشار آخرین مقاله، رتبه بر اساس نمره ترکیبی، تعداد استنادات، شاخص h-index تا پایان ۲۰۲۰ و شاخص hm-index تا پایان ۲۰۲۰ و همچنین سایر شاخص‌های مرتبط با مقالات، استنادها، درصد خوداستنادی و امتیاز ترکیبی، تعداد مقالات و استنادات به تفکیک رشته اصلی و فرعی است.

هر یک از محققان می‌توانند با مراجعه به جدول شماره ۱ پایگاه الزویر درباره این موضوع، میزان امتیاز برونداد پژوهشی خود را بر اساس شاخص‌های اعلام شده مشاهده کنند.