شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در ارائه خدمات تجاری سازی ارزان قیمت، مسیر تولید انبوه محصولات دانش بنیان را هموار کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از چالش های مهم کشور در حوزه تولید محصولات دانش‌بنیان و خلاق، موضوع تجاری سازی و صادرات است. این چالش با گام گذاشتن شرکت‌ها به عرصه صادرات محصولات ایران‌ساخت، دریافت استانداردها برای ورود به بازار سایر کشورها جدی‌تر می‌شود.

این رویه در سال های اخیر با تحریم‌های بیشتری که بر کشورمان تحمیل شده است، موانعی جدی‌تر را فراروی خود می‌بیند و این دغدغه را ایجاد کرده است که چگونه می‌توان به بازارهای هدف راه یافت. شرکت‌هایی با خلق ساز و کارهایی تلاش کرده‌اند این مسیر را هموار کنند.

تجاری سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، ضمن ایجاد ارزش افزوده و اشتغال، منافع بیشتری برای کشور حاصل می کند و به همین علت تجاری‌سازی و صادرات محصولات این کسب‌وکارها، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

 

فعالیت 312 شرکت در حوزه تجاری‌سازی

در همین راستا تاکنون 312 شرکت در حوزه تجاری سازی فعال شده اند که خود با نوآوری در خدمات توانسته اند مجوزهای لازم در این مسیر را اخذ کنند.

در راستای توانمندسازی شرکت های دانش بنیان معمولا سه اقدام مهم نیاز است تا صورت می گیرد. در مرحله نخست به شرکت های دانش بنیان کمک می شود تا بتوانند ضمانت نامه جهت دریافت خدمات جانبی و امضای قرارداد ارائه دهند. شرکت های دانش بنیان تازه تاسیس در زمان انعقاد قرارداد در راستای اخذ اعتماد طرف مقابل باید ضمانت نامه ارائه دهند تا پیش پرداخت را آسان تر دریافت کنند.

شرکت های دانش بنیان در مراجعه به بانک برای دریافت ضمانت نامه همواره با چالش چرخش مالی مواجه می شوند و به علت این که حد نصاب کافی چرخش مالی را جهت دریافت ضماتنت نامه ندارند، در دریافت آن موفق نیستند.

اتفاقی که در شرکت های دانش بنیان که زمینه فعالیت آن ها ارائه خدمات تجاری سازی است، رقم می خورد این است که جهت صدور ضمانت نامه به توان فنی شرکت توجه می کند و طبق آن، ضمانت نامه صادر می شود.

از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان در راستای تامین سرمایه در گردش نیاز به تسهیلات دارند که مشخصا نمی توانند این تسهیلات را از منبعی مشخص در ابتدای کار تامین کنند. شرکت های دانش بنیان حوزه تجاری سازی در این میان واسطه ای هستند که می تواند تسهیلات را با نرخ ترجیحی به شرکت های دانش بنیان ارائه دهند و این چالش را نیز از پیش روی شرکت های دانش بنیان حذف کند.

سرمایه گذاری خطرپذیر یکی از موارد دیگری است که شرکت های دانش بنیان به آن نیاز دارند تا در ابتدای فعالیت بتوانند پیش روند و مشخصا سرمایه گذاری خطرپذیر به این علت رقم می خورد که وام پاسخگوی نیاز شرکت نیست. سرمایه گذاری خطرپذیر به این شکل است که پس از ارزیابی شرکت، قسمتی از سهام شرکت اخذ و از این طریق سرمایه به سمت شرکت سوق داده می شود. این نیز یکی از خدمات مفیدی است که امروزه از سوی شرکت های دانش بنیان ارائه می شود تا تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان تسهیل شود.

بازاریابی، تسهیل صادرات و معرفی محصولات نوین دانش بنیان به مشتریان داخلی و خارجی از جمله خدمات مهم دیگری است که شرکت های دانش بنیان ارائه کننده خدمات تجاری سازی، در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می دهند و گامی موثر در رونق تولید برمی دارند.