اقتصاد متن باز با توجه به کاربردهای بین المللی بسیاری که در حوزه مختلف فناوری دارد، با اقبال بالایی از سوی محققان مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اقتصاد متن باز یک پلتفرم اقتصادی مبتنی بر همکاری باز برای تولید نرم ‌افزار، خدمات یا محصولات دیگر است. این روش ابتدا برای صنعت نرم ‌افزار متن باز درخواست شد. این مدل اقتصادی ممکن است برای گستره وسیعی از سرمایه‌ گذاری ‌ها درخواست شود.

تغییرپذیر

نرم افزار متن باز یا منبع باز به نرم افزاری اطلاق می شود که کد منبع توسط هر کسی قابل بازبینی، بررسی، ویرایش و توسعه است. یعنی برنامه ‌نویسان رایانه می ‌توانند با دستکاری و ایجاد تغییر در بخشی از نرم ‌افزار یا برنامه، عملکرد آن را تغییر دهند.

برنامه ‌نویسان رایانه که به کد منبع نرم ‌افزار دسترسی دارند، می ‌توانند اشکالات آن را رفع و یا ویژگی ‌های جدیدی نیز به آن اضافه کنند تا عملکرد بهتری داشته باشد.

برخی از ویژگی‌های اقتصاد متن باز می‌تواند شامل کار یا سرمایه ‌گذاری بدون ابراز توقع بازده باشد.محصولات یا خدمات به واسطه همکاری میان کاربران و توسعه دهندگان تولید شده و هیچ مالکیت مستقیمی بر سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

مهمترین ویژگی نرم افزار متن باز این است که کدهای برنامه به صورت کاملا باز در اختیار همگان قرار می ‌گیرد.حتی اگر هنگام دریافت برنامه، کدهای آن را دریافت نکنید، معمولا می ‌توانید به سادگی و به شکلی قانونی، جایی در وب، کدها را پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

اشتراک رایگان

در زمینه طراحی سخت افزار متن باز، طراحی ‌های دیجیتالی به رایگان به اشتراک گذاشته می ‌شود و بعد هرکسی با توانایی دسترسی به تکنولوژی ‌های ساخت دیجیتال می تواند محصول را به قیمت مواد اولیه تکثیر کند. شریک اصلی بازخوردها و پیشرفت‌ های بالقوه طراحی اصلی را از طریق جامعه همکاری جمعی دریافت می‌کند.

اکنون مدارک قابل توجهی وجود دارد مبنی بر اینکه چنین اشتراکی ارزش هنگفتی ایجاد می‌کند چرا که عموما پروژه‌ های متن باز بین ‌المللی، سطح نوآوری بالاتری داشته و عمق فناوری در آنها به نسبت سایر شرکت ‌ها بیشتر است.

ستاد توسعه فناوری ‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف تشویق، تحقیق و توسعه مشارکتی در مقیاس جهانی، بین المللی‌ سازی فعالیت‌ های توسعه ‌ای شرکت ‌های دانش‌ بنیان و تسهیل ورود به بازارهای جهانی، حمایت های گسترده ای از شرکت های دارای طرح هایی با محوریت متن باز انجام می دهد.