ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، موفق شده در قالب فعالیت‌های آموزشی و ترویجی، هزاران جوان و نوجوان ایرانی را به این حوزه آشنا و علاقه‌مند سازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بخشی از فعالیت‌های این ستاد ، به خدمات آموزشی به ویژه در حوزه دانش‌آموزی  و دانشجویی، اختصاص دارد. با وجود شیوع کرونا، این ستاد فعالیت‌های آموزشی خود در این حوزه را متوقف نساخت و با استفاده از پتانسیل فضای مجازی، بخشی از فعالیت‌های خود را به نوعی گسترش نیز داد.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌های آموزشی خود را در سراسر کشور گسترانده است و در بخش دانشجویی نیز از طریق کانال‌های مختلف، این آموزش‌ها و فعالیت‌های ترویجی را سازماندهی می‌کند.

این ستاد از سال 1386 از برگزاری سمینارهای ترویجی و کارگاهای آموزشی در این بخش حمایت می‌کند. تنها در سال 1399 در این حوزه، 92 کارگاه مختلف و بزرگ برگزار شد که زمینه آشنایی 4997 دانشجو با فناوری نانو را فراهم کرد.

همچنین بنیاد آموزش فناوری نانو وابسته به ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، جلسات مستمری را برای بهبود کمی و کیفی این آموزش‌ها با رابطان ترویج فناوری نانو در مراکز دانشگاهی و دانشجویی برگزار کرد.

این ستاد همچنین در راستای حمایت از آثار رسانه‌ای دانشجویی، هر ساله در طی رویدادی به آثار منتخب در این حوزه، جوایزی اهدا می‌کند.

در سال 1399 به تعداد 54 اثر در حوزه‌های وب سایت، نشریات، شبکه اجتماعی و چند رسانه‌ای، به دبیرخانه ارسال شد، که در این میان، 12 اثر برگزیده شد.

این گونه فعالیت‌ها می‌تواند نقش تریبتی و تشویقی در میان جوانان برای علاقه‌مندسازی آنها به دنیای نانو فناوری داشته باشد.

همچنین به منظور آشناسازی هر چه بیش‌تر مراکز دانشگاهی با فعالیت‌های حوزه نانو، این ستاد و بنیاد آموزش نانوفناوری، یک هفته خاص در طول سال تحصیلی را به آموزش  و ترویج نانو اختصاص داده است.

در این یک هفته به صورت فشرده دهها برنامه متنوع آموزشی و ترویجی در سراسر دانشگاه‌های ایران برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

جشنواره تجارب دانشجویی، نام رویداد دیگری در همین بستر است. در سال 99 تعداد 28 اثر در قالب تجارب دانشجویی به دبیرخانه این رویداد ارسال شد، که در نهایت 8 اثر برگزیده شدند.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچنین در حال بسط و گسترش شبکه مدرسان نانو در ایران است، تا از طریق این شبکه، مفاهیم علمی و عملی این فناوری، به شکلی ساختارمندتر به نسل جوان انتقال یابد.

در سال 1399، 35 مدرس به عضویت شبکه مدرسان نانو درآمدند و تا شهریور 1400، تعداد اعضای فعال شبکه مدرسان نانو به 66 مدرس رسید. تا یک ماه دیگر 80 نفر به این تعداد افزوده خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال 1400 به شکل قابل توجهی افزایش یابد.