عمده تصمیم‌گیری‌ها درخصوص دانشگاه‌ها، علم و فناوری، مهندسی فرهنگی، سیاست‌های کلان حوزه فرهنگ و هنر، صنایع فرهنگی و خلاق جزء اصول و ارزش‌هایی است که امروز بایستی به تک‌تک آنها در جامعه توجه ویژه داشته باشیم. قطعا اگر فردی به‌عنوان رئیس دانشگاه به‌درستی و با درنظر گرفتن شاخص‌های لازم انتخاب شود، می‌تواند منشأ بزرگی برای انجام اقدامات مهم در عرصه‌های مربوطه شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه افرادی که با حکم رهبری به‌عنوان اعضای حقیقی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده‌اند، افراد علمی‌ای هستند که با علوم و فناوری‌های روز آشنایی بیشتری دارند، گفت: «این افراد در این حوزه صاحب‌نظر هستند. افرادی مانند ایمان افتخاری، بانکی‌پور، پیغامی، ساعی و... هرکدام در حوزه‌های خود جزء افراد سرآمد محسوب می‌شوند. افرادی که از شورا جدا شدند هم جزء افراد فرهیخته بودند، اما عمدتا به دوران میانسالی و پیری نزدیک‌تر شده بودند و قطعا لازم بود نیروهای جوانی به‌نسبت آنها، به مجموعه شورا اضافه شوند.» او با تاکید بر اینکه شورا دو طیف افراد حقیقی و حقوقی را دارد، اظهار داشت: «قطعا کسانی که وزیر ارشاد، ارتباطات، میراث فرهنگی و... می‌شوند، طبیعتا به عضویت شورا درمی‌آیند و از جایگاه حقوقی‌شان می‌توانند اثرگذار باشند، اما در انتخاب این افراد رهبری ورود نمی‌کنند. نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است، حضور جوانان متعهد و کارآزموده در حوزه‌های مختلف است و قطعا هرکدام از آنها می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد ماموریت‌ها داشته باشند.»

 

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق بیان داشت: «عمده تصمیم‌گیری‌ها درخصوص دانشگاه‌ها، علم و فناوری، مهندسی فرهنگی، سیاست‌های کلان حوزه فرهنگ و هنر، صنایع فرهنگی و خلاق جزء اصول و ارزش‌هایی است که امروز بایستی به تک‌تک آنها در جامعه توجه ویژه داشته باشیم. قطعا اگر فردی به‌عنوان رئیس دانشگاه به‌درستی و با درنظر گرفتن شاخص‌های لازم انتخاب شود، می‌تواند منشأ بزرگی برای انجام اقدامات مهم در عرصه‌های مربوطه شود.» کرمی افزود: «اگر افراد از علوم روز اطلاع داشته و سیاستگذاری‌های علم‌وفناوری در دنیا و کشور را موردتوجه قرار داده و آسیب‌های هرکدام از این حوزه‌ها را به‌خوبی بشناسند، حتما در تصمیم‌سازی‌هایی که منجربه تولید اسناد بالادستی می‌شود، اثرگذار خواهند بود. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرارگاهی است که هدفش رصد، پایش، راهبری و سیاستگذاری حوزه‌های علم و فناوری و فرهنگ است. همچنین توجه به علوم روز می‌تواند بسترسازی لازم را برای تدوین سیاست‌های موردنیاز انجام دهد. قطعا از آن برهه گذشتیم که بخواهیم به‌صورت تک‌رشته‌ای به علوم و فناوری‌های روز نگاه کنیم، از این‌رو امروز فناوری‌های روز و همگرا و بین‌رشته‌ای در دنیا حرف اول را می‌زند و ما نیز باید این مساله را مدنظر قرار دهیم. قطعا رصد و پایش تحولات این حوزه در دنیا باید توسط این قرارگاه دنبال شود.»

 

او خاطرنشان کرد: «بسیاری از انتقاداتی که اتفاقا در جلسات فنی و علمی‌ای که در محضر رهبری تشکیل و توسط دانشجویان مطرح می‌شد، بحث ترکیب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بود؛ به‌طوری‌که سخنرانان در برهه‌ای انتقاد و از رهبر انقلاب مطالبه می‌کردند که خواهان جوانانی هستند که به حوزه‌های علم و فناوری روز مسلط باشند، رهبری نیز به این مطالبه پاسخ مثبت دادند و حتما می‌تواند منشا اتفاقات خوبی باشد و امیدواریم در آینده وضعیت کشور در حوزه علم و فناوری از جایگاه فعلی به‌مراتب پیشرفت کند.»

 

منبع: 

http://fdn.ir/63677