شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زیرساختی است که ضمن توسعه پژوهش‌ها به بهبود کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی نیز کمک کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شالوده پیشرفت و دستیابی به فناوری ‌های جدید، انجام پژوهش ‌های کاربردی منظم و دارای برنامه است که دسترسی محققان به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و استاندارد را طلب می‌کند.

با وجود سرمایه ‌گذاری فراوان در خرید تجهیزات پیشرفته و ایجاد آزمایشگاه ‌های مختلف، همواره به دلیل ناکارآمدی سیستم خدمات ‌دهی، محققان با مشکل دسترسی به سرویس آزمایشگاهی مناسب مواجه بوده‌‌اند، این درحالی است که تقاضا برای خرید تجهیزات جدید همچنان وجود داشته است.

 

1100 مجموعه آزمایشگاهی عضو

یکی از راهکارهای اجرایی مدیریت این موضوع، ایجاد شبکه‌‌ای جامع از توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور در حوزه فناوری‌های پیشرفته و راهبردی است. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی ایران با هدف هم‌‌افزایی توانمندی ‌های آزمایشگاهی کشور، از ابتدای تیرماه سال 1393 فعالیت خود را آغاز نمود.

در حال حاضر بیش از 1100 مجموعه آزمایشگاهی عضو این شبکه، خدمات متنوعی در حوزه های فنی و مهندسی، مکانیک، مواد و متالورژی، برق و الکترونیک، شیمی، هوافضا، معدن، محیط زیست، کشاورزی و گیاهان دارویی، زیست فناوری و داروسازی، سلول های بنیادی، مهندسی بافت، علوم شناختی و مغز، صنایع دستی، مواد غذایی و غیره، ارائه می دهند.

همچنین در راستای برنامه های توسعه محور، باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی نیز برای تسهیل در دریافت خدمات آزمایشگاهی، به اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری، پژوهشگران پسا‌دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی، شرکت های دانش بنیان و صنایع کشور و سایر پژوهشگران، اعتبارات متنوعی را ارائه می‌دهد.

 

ارتقای توانمندی

ابن شبکه با هدف حمایت از توسعه فعالیت‌های آزمایشگاه ‌ها، ارتقای توانمندی‌ ها و کمک به رشد و توسعه و بهبود عملکرد کارشناسان آزمایشگاه ‌ها، حمایت‌های متنوعی برای مراکز عضو شبکه در نظر گرفته است. حمایت ‌های شبکه در هر سال، بر اساس امتیاز آخرین دوره ارزیابی عملکرد آزمایشگاه ها در شبکه انجام می‌ شود.

از جمله مهم‌ترین این موارد می توان به حمایت از تعمیر و نگهداری، کالیبراسیون و ارتقای تجهیزات، حمایت از استقرار استانداردهای آزمایشگاهی، حمایت از آموزش کارشناسان، حمایت از خرید و استقرار نرم افزار مدیریت فرآیندهای آزمایشگاهی، حمایت از خرید تجهیزات آزمایشی ایران ساخت توسط آزمایشگاه ها و حمایت از خرید نمونه های مرجع استاندارد و کالیبراسیون اشاره کرد.