یک نماینده مجلس ضمن تاکید بر توسعه هر چه بیشتر زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق گفت: تلاش داریم تا حمایت از شرکت‌های خلاق به صورت وسیع‌تری در بودجه 1401 نیز بازتاب یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمد رشیدی نماینده مردم در حوزه انتخابیه کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: آهنگ غالب در مجلس شورای اسلامی، آهنگ حمایت از تولید است و به نظر بنده، پیشران و پیشتاز تولید در کشور نیز شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور هستند. به همین دلیل حمایت از این شرکت‌ها، شناخت و رسیدگی به نیاز آنها و همچنین مانع‌زدایی از مسیر این فعالان فناور و خلاق، یکی از امور با اولویت بالا در قوه مقننه محسوب می‌شود.

 

بودجه 1401

دبیر اول کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: بر این اساس نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف مانند کمیسیون صنایع و معادن، آموزش و همچنین بنده و آقایان دهنوی و رضا خواه و دیگر عزیزان در هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق، تلاش کردیم تا حداکثر حمایت ممکن به این شرکت‌ها تخصیص یابد . یکی از نتایج این تلاش نیز، احکام بودجه 1400 بود که به نظر در آن سهم بسیار مناسبی به زیست‌بوم نوآوری در کشور اختصاص یافت. تلاش ما و دیگر همکاران در مجلس این است که این اتفاق فرخنده در ابعادی وسیعتر در بودجه 1401 نیز تکرار شود.

 

وی، ضمن مهم ارزیابی کردن فعالیت شرکت‌های خلاق، گفت: نام شرکت‌های خلاق در کلیات قانون حمایت از جهش تولید محصولات دانش‌بنیان وجود دارد و حتماً سعی می‌شود که سطح حمایت از جوانان خلاق و نوآور توسعه یابد. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دولت نیز اگر در قالب لایحه، درخواست‌های در حوزه صنایع نرم و خلاق و زیست‌بوم نوآوری در کشور را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند، حتماً مجلس استقبال خواهد کرد.

 

حمایت همه جانبه

رشیدی همچنین ضمن تبیین بیشتر بحث حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، افزود: این حمایت‌ها باید هوشمندانه، هدفمند و بر اساس ساختار و قاعده مناسب صورت گیرد. باید استارتاپهای نوآور را تا زمان تبدیل شدن به یک شرکت پویا و بالنده مورد حمایت قرار داد. حمایت‌ها نیز تنها محدود به حمایت مالی نیست و باید دیگر وجوه حمایتی مانند معافیت‌های مالیاتی برای محصولات بسیار پیشرفته، خلاق و نوآور را مورد توجه قرار داد. اینگونه است که می‌توان به تدریج محصولات و خدمات ایرانساخت را جایگزین هر محصول و خدمت وارداتی کرد.

 

این نماینده مجلس، با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب استان کرمانشاه، گفت: کرمانشاه در حوزه‌های مختلف صنعتی و تولیدی دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است، اما در حوزه‌های مانند کشاورزی و زیرساخت‌های تولیدات گلخانه‌ای از پتانسیل‌های بسیار خاصی برخوردار است، که می‌تواند به محلی برای ایجاد ارزش افزوده برای کل کشور تبدیل شود.