ناسا و اسپیس ایکس طی روزهای آینده ماموریت DART را انجام می دهند که طی آن ماهواره ای به یک سیارک دوتایی برخورد می کند. هدف این آزمایش تغییر مدار سیارک و جلوگیری از برخورد آن با زمین است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از انگجت، ناسا از سال ۲۰۱۷ میلادی آزمایش‌هایی انجام می‌دهد تا امکان تغییر مدار سیارک به وسیله پرتاب کردن ماهواره‌ای به سمت آن را بررسی کند. در این مسیر در سال ۲۰۱۹ میلادی از اسپیس ایکس نیز کمک گرفت.

اکنون اسپیس ایکس اعلام کرد یک آزمایش احتراق استاتیک را انجام داده و تصمیم دارد در ۲۱ نوامبر (فردا) مأموریت DART را انجام می‌دهد.

اسپیس ایکس در توییتی اعلام کرد ناسا در سال ۱۰:۲۱ دقیقه شب ۲۱ نوامبر به وقت آمریکا فضاپیمای DART (آزمایش تغییر مسیر سیارک دوتایی) را به سیارکی می کوبد تا مشخص شود در صورتیکه در آینده سیارکی تهدید کننده برای زمین کشف شود، این روشی کارآمد است یا خیر.

تست احتراق استاتیک یکی از مراحل آماده سازی موشک برای پرتاب است و طی آن عملکرد موتور بررسی می‌شود. همچنین مواردی مانند فشار و دما نیز اندازه گیری می‌شوند.

عملیات DART یک سیارک دوتایی که شامل دو صخره است و Didymos نام دارد را هدف گرفته است. Didymos B قطری ۱۶۰ ماری دارد و دور سیارک بزرگ‌تر DidymosA مدار می‌زند که قطر آن نیز ۷۸۰ متر است. سیستم سیارک دوتایی مذکور در ۲۰۲۲ میلادی و همچنین ۲۰۲۴ میلادی از کنار زمین می‌گذرد.

ناسا تاکنون ۲۳ شیء آسمانی شناسایی کرده که در ۱۰۰ سال آینده خطر برخورد آنها با زمین وجود دارد. بنابراین توسعه استراتژی دفاعی کلیدی برای حفاظت از انسان‌ها است.